De bidrar til høy sorteringsgrad på Mester Grønns terminal i Lier: Bjørn Rune Emanuelsen, Piotr Sydorko (bak), Simen Gudbrandsen og Ivar Søgaard.Mester Grønn
Kjeden har vært pioner på bærekraft – "Alle ressurser skal utnyttes"
Mester Grønn har vært pioner på bærekraft. Få har vært like tidlig ute i norsk retail. – Vi har holdt på helt siden 80-talllet. Den gangen vel så mye av ressurshensyn som av miljøhensyn, sier miljøsjef Henrik Jagland.
Brødrene Erling og Ola Ølstad er gründere og eiere
av Mester Grønn.
– Kjeden er basert på å ta vare på ressurser.
Erling og Ola ønsket å unngå å sløse, noe de hadde med seg fra oppveksten i en
vanlig arbeiderfamilie. Alt skulle tas vare på, forteller Jagland.
Mester Grønn har miljøsertifisert hele
virksomhetet. I 2019 ble de kåret til årets Miljøfyrtårn blant konsern og store
virksomheter. Kjeden samarbeider også med Fairtrade og Grønt Punkt
– Vi har strategifestet at vi ikke skal inn på noe
som ligner grønnvasking. Det er meningsløst å bruke tid på slikt. Vi
gjennomfører konkrete prosjekter som har noe å si. Vi mener at både
virksomheter og individer må gjøre det de kan for å sette et så lite fotavtrykk
i naturen som mulig. En av vår tids store miljøutfordringer er avfall og
ikke-bærekraftig bruk av ressurser. Avfall på avveie ødelegger naturen rundt
oss, og naturressursene spises opp. Mester Grønn ønsker å ta de miljøvennlige
valgene, fordi vi selger en bit av naturen og har et ekstra ansvar for å ta vare
på den, sier miljøsjefen.
En rekke miljøtiltak
Mester Grønn har gjennomført en rekke store
miljøtiltak, deriblant på avfallshåndtering.
– Vi har sterkt fokus på avfallshåndtering på
terminalen vår i Lier hvor alle varer går gjennom, sier Jagland.
Sorteringsgraden har ligget på imponerende 93
prosent i flere år. Mester Grønn sorterer på 21 forskjellige fraksjoner.
Men å komme enda høyere, tror ikke Henrik Jagland
er realistisk.
Blomsterkjeden har ansatt en egen
avfallsansvarlig.
De henter tilbake avfall med tomme returbiler
til terminalen, for da blir sorteringen høyere enn hva som oppnås ute på
kjøpesentrene.
– Noen kjøpesentre har svakere sortering enn
andre. Vi gjør henting systematisk for plast-blomsterbrett og bøtter, som også
utgjør en høy del av avfallet hos oss, sier miljøsjefen.
Plast sorteres bedre på Mester Grønns terminal enn
ute på kjøpesentrene, fordi kjeden sorterer plast i flere fraksjoner.
Unikt bøttevaskeri
Mester Grønn har Nord-Europas eneste bøttevaskeri.
Selv om bøttene i utgangspunktet er engangsbøtter, vaskes de og kan brukes
inntil sju ganger.
Det er snakk om mellom 2-3 millioner av bøtter
årlig.
Kuttet ut glitter
Bruk av glitter er populært i retail fram mot jul
for å skape julestemning. Også i blomsterbransjen har glitter vært en viktig
vare rent visuelt.
Men Mester Grønn har besluttet å kutte
ut plastbasert glitter helt.
– Vi vet at vi risikerer tapt salg ved å velge
bort produkter mange forbinder med jul, men for oss er miljø viktig, og vi tror
kundene er enig med oss når de forstår hvor mye skade mikroplast gjør, sier
Erling Ølstad, adm. direktør i Mester Grønn.
Miljøsjef Henrik Jagland forklarer at glitter i
realiteten er mikroplast som til slutt ender opp i naturen og videre ut i
havet:
– Når det faller av juletrær og blomster ender
litt opp i støvsugeren, men det aller meste tas opp i vaskevann og blir skylt
ut i havet. I butikker blir glitter med vaskevannet.
Sirkulære handlekurver
I mai kunngjorde Mester Grønn at de med AION som
leverandør var først ute i norsk retail med en 100% sirkulær handlekurv av
gjenvunnet plast.
Handlekurven er fullverdig og tåler like mye som
tradisjonelle kurver basert på "jomfruelig plast".
– Vi faser ut de gamle handlekurvene med de
sirkulære når de blir utslitt, sier Jagland.
De blir erstattet av de nye, sirkulære som har en
returordning med eget et kretsløp.
Når de sirkulære kurvene blir ødelagt eller
utslitt, blir de til granulat igjen og så handlekurver på ny.