Grønn mote på Black Friday
Designstudenter sydde om 250 gamle turklær, samlet inn gjennom turtøyprodusenten Bergans’ panteordning, til nye moteplagg. ‘Bestis’ åpnet i en gammel tekstilfabrikk på Grünerløkka.
Black Friday har for alvor befestet seg som en dag full av elleville tilbud i Norge. Men etter hvert er det flere aktører, også blant handelsstanden selv, som velger å gå mot strømmen. Bergans, Esmod og Tise har gått sammen for å sette fokus på et grønnere forbruk på den svarte fredagen, heter det i en pressemelding fra samarbeidspartnerne.
‘Bestis’ viste seg fram
Designstudentene ved Esmod motefagskole i Oslo har mottatt 250 brukte produkter fra Bergans, samlet inn gjennom turtøyprodusentens ordinære panteordning. I løpet av noen få uker har studentene forvandlet soveposer, vindjakker, telt og bukser, til nye og spennende jumpsuits, jakker, vesker, votter og skjørt. På fredag ble ferdige moteplaggene vist fram på levende modeller i lokalene Ingensteds, en gammel tekstilfabrikk på Grünerløkka i Oslo. De unike redesignproduktene kan kjøpes gjennom gjenbruksappen Tise.
Samarbeidet har fått navnet ‘Bestis’ – et redesign av de tre merkevarene Bergans, ESmod og TISe. Navnet bærer også med seg et ønske om at de redesignede produktene redesignes kan bli en ‘bestis’ av sin framtidige eier.
Bærekraftig design
– Dette har vært spesielt og lærerikt på en helt annet nivå enn jeg har noen gang vært bort i. Gjennom prosessen fikk vi leke med kreativiteten vår, og jeg ble inspirert til å velge mer bærekraftige materialer for å skape gode kvalitetsprodukter. Vi er den kommende generasjonen av motedesignere, så dette gir mening for meg, sier Esmod-student Maneesha Gallage
Studentene har gjennom arbeidet fått veiledning i både materialkunnskap og arbeidsmetoder fra Bergans’ egne produktutviklere, og fått et innblikk i en framtidig designhverdag.
– Prosjektet "Bestis" har vært en unik og gylden mulighet for oss til å smake på den ekte motebransjen. Vi har blitt utfordret på mange områder. Alt fra det sømtekniske, til inspirasjon og evnen til å finne originale og kreative løsninger i redesignprosessen. Dette har motivert oss til å jobbe hardt for å nå den store drømmen om å bli en vellykket designer, sier Esmod-student Selma.
Turglede for fremtidens generasjoner
Det var Bergans som tok initiativ til samarbeidet. Selskapet satser stort på bærekraft, og tilbyr til vanlig tjenester som reparasjon, innsamling, ombruk, redesign og utleie av fritidsklær og turutstyr.
– I og med at vi selger produkter som skal brukes ute i naturen, er vi spesielt opptatt av å ta vare på den for både nåtidens og fremtidens turglade generasjoner, sier bærekraftsutvikler i Bergans Yngvill Ofstad.
I fjor arrangerte Bergans Grønn Fredag med gratis reparasjon av friluftsklær. I år ønsket selskapet å ta det et skritt videre, gjennom et partnerskap med dyktige designstudenter fra Esmod og gjenbruksentusiastene i Tise.
– Målet med ‘Bestis’ er å skape økt bevissthet og interesse for gjenbruk og redesign. Samtidig ønsket vi å utforske hva vi kan få til når ulike fagområder tenker sammen og drar nytte av hverandres kunnskap. Vi har i alle fall blitt inspirert til å fortsette og videreutvikle det vi gjør i dag, sier Ofstad
Gjenbruksappen Tise
På fredag stod spenningen i taket, da 12 modeller med studentenes redesignprodukter entret podiene. Produktene ble utførlig presentert av designerne selv. I etterkant av arrangementet skal de selges gjennom gjenbruksappen Tise.
Det blir utrolig spennende å se hvordan disse flotte redesignproduktene selger på Tise, sier Jenny Skavlan, Creative Diretor i Tise.
Tise ønsker å vise at det finnes flere og mer bærekraftige alternativer til shoppinghysteriet på Black Friday, hvor mange handler ting de ikke trenger bare fordi det er på tilbud.
– I følge FNs klimarapport må vi redusere klimagassutslippene med 45 % innen 2030. Handelen har en viktig rolle å spille for å nå dette målet, gjennom blant annet mer sirkulære forretningsmodeller, som gjenbruk og redesign. Vi synes det er utrolig bra at aktører som Bergans tør å sette fokus på dette og håper at dette kan påvirke bransjen i riktig retning. Ved å jobbe sammen med fremtidens designere ser vi at et mer bærekraftig forbruk er fullt mulig, avslutter Skavlan.
(Pressemelding)