Reitan vil skape verdens mest bærekraftige convenience
Reitan Convenience satser stort med sitt nytt varemerke PBX, som skal bli verdens mest bærekraftige convenience-butikk.
Mens noen setter bærekraftprosjekter på vent grunnet pandemien, gir Reitan Convenience Sweden AB gass og lanserer det nye varemerket PBX. Arbeidet med å bygge butikken er i gang..
Med PBX ønsker Reitan Convenience å sette en ny standard for hva convenience kan være, skriver selskapet i en pressemelding.
Butikken åpner på sensommeren opg vil fungere som et såkalt "living lab" der Reitan tester ut sin bærekraftstrategi raskt og effektivt. Hensikten er å undersøke og evaluere hva som er mest bærekraftig både når det gjelder drift og tilbud, for å få fortgang i bærekraftomstillingen i den øvrige virksomheten.
Mariette Kristenson, administrerende direktør i Reitan Convenience i Sverige, mener at bærekraftarbeid ikke lenger kan sees på som "nice to have", men en absolutt nødvendighet for bedrifter for å kunne fortsette å eksistere og være lønnsomme.
En ambisiøs reise
– Dette er en av de største satsingene våre noensinne, og det er noe som må gjøres hvis vi skal kunne drive en langsiktig lønnsom virksomhet. Det er med ydmykhet vi startet på denne reisen med det ambisiøse målet å skape verdens mest bærekraftige convenience shop. Med PBX vil vi lage en forretningsmodell med et positivt avtrykk: både grønt og sosialt og økonomisk, sier Kristenson.
PBX inngår i bærekraftstrategien til Reitan Convenience som ble utviklet i forbindelse med Prosperous Planet i 2019. Da ble det gitt tolv ambisiøse løfter, blant annet skal man innen 2030 være en klimanøytral virksomhet. Varene og tjenestene som selges skal produseres på en måte som beskytter økosystemene. Et kontinuerlig utviklingsarbeid innen tilbudet av mat og drikke der kundens helse er i fokus.