– Vi er stolte over å presentere resultatene i vår bærekraftsrapport, sier Marcus Hartmann, leder av Corporate and Government Affairs Nordics i Mondelēz International
– Vi er stolte over å presentere resultatene i vår bærekraftsrapport, sier Marcus Hartmann, leder av Corporate and Government Affairs Nordics i Mondelēz International

- Viktigere enn noensinne å satse på bærekraft

Mondelēz International, som i Norge eier Freia sjokoladefabrikker, har publisert bærekraftsrapporten, «Snacking Made Right 2019». I rapporten pekes det på at COVID-19-pandemien har gjort det viktigere enn noensinne å satse på en bærekraftig forretningsdrift.

Publisert

– Når vi sammen håndterer den globale påvirkningen av COVID-19, er det nå viktigere enn noensinne for bedrifter å gjøre det som er rett og drive bærekraftig forretningsvekst, sier Dirk Van de Put, styreleder og AD for Mondelēz International.

Rapporten som nå er presentert viser at Mondelēz International har gjort viktige framskritt knyttet til bærekraftige råvarer, redusert miljøpåvirkning og økt innovasjon innenfor emballasje.

· 63% av selskapets kakaovolum til sjokolade er fra signaturprogrammet for bærekraftig kakaoproduksjon, en økning på 20% fra 2018.

· 65% av hveten til selskapets europeiske merkevarer innenfor kaker er kjøpt inn gjennom selskapets bærekraftprogram Harmony Wheat.

· 100% av palmeoljen selskapet bruker er kjøpt inn gjennom RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil)

· 15% reduksjon i utslipp av CO2 fra produksjon

· 27% reduksjon av vannbruket i områder der vannmangelen er størst

· 21% reduksjon i avfall fra produksjon

· 93% av emballasjen (både plast og ikke-plast) utformet for å være gjenvinnbare

Mondelez International har satt ambisiøse mål på bærekraftsarbeidet frem mot 2025.

– Vi vet at forbrukerne i aller høyeste grad er bevisste på hvilken påvirkning deres valg har på verden og hva bedriftene bak disse produktene står for, sier Christine Montenegro McGrath, Vice president og Chief of Impact, Sustainability and Well-being i Mondelēz International. Hun fortsetter:

– Vi tror på å lage våre snacks på rett måte, hvilket innebærer å både skape en framtid der mennesker og planeten trives og å stå opp for det vi tror på. Vår «Snacking Made Right 2019»-rapport er et viktig steg framover når vi fortsetter med at å vise våre framskritt på den reisen.

Ambisjoner framover

I rapporten «Snacking Made Right 2019» har selskapet definert følgende ambisjoner frem mot 2025:

· 100% av kakaoen til sjokolade skal være fra Cocoa Life i år 2025

· 100% av hveten til kaker i Europa skal være fra Harmony Wheat i år 2022

· 100% av palmeoljen skal fortsette å være fra RSPO

· Alle Cocoa Life-samfunn i Vest-Afrika skal omfattes av Child Labour Monitoring and Remediation Systems (CLMRS) i år 2025

· Redusere hele produksjonskjedens (end-to-end) utslipp av CO2 med 10% mot år 2025. Spesielt fokus på å beskytte og restaurere skoger.

· Påskynde innovasjon innenfor emballasje og håndtering av plastavfall

· All emballasje fra selskapet skal være gjenvinnbare i år 2025. Den skal også markeres med gjenvinningsinformasjon

Hele rapporten finner man her: Snacking Made Right Report