Zalandos egen merkevare forplikter seg til bærekraft
Zalandos egen merkevare ZIGN forplikter seg til bærekraft ved at kolleksjonen for 2020 inneholder produkter laget av bærekraftige materialer. Samtidig er klærne tydeligere merket med ‘bærekraftsflagget’, slik at de blir lettere å finne på nettplattformen.
Zalando, den europeiske online-plattformen for mote og livsstil, kunngjør at ZIGNs nye produkter inneholder inneholder enten 50 prosent mer bærekraftige materialer, eller er minst 20 prosent resirkulert. Videre er alle ZIGN-produkter i 2020-kolleksjonen produsert i topp 50 prosent av Zalandos verdikjede, som scorer best på sosialt ansvar. Zalando krever også at disse fabrikkene sender inn miljødata til Higg-indeksen for å overvåke og forbedre områder som klimagassutslipp, vannforbruk og avfall.
Forpliktet til bærekraft
– Vi er veldig glade for å lansere ZIGN – den første kolleksjonen noensinne som er forpliktet til bærekraft. Allerede i dag tilbyr vi et av Europas største utvalg av bærekraftig mote, med mer enn 20 000 bærekraftige varer. Det er med glede vi nå legger til ytterligere 800 produkter. ZIGN er vår egen merkevare og støtter Zalandos do.MORE-strategi fullt ut, med fokus på kvalitet og holdbarhet, samtidig som vi oppfyller våre krav til bærekraft. På denne måten hjelper vi våre kunder til å ta mer bevisste valg, mens vi håper å kunne inspirere andre merkevarer på vår plattform, sier David Hejgaard, kommersiell sjef for Norden på Zalando, i en pressemelding.
Bærekraftstrategien
I oktober 2019 lanserte Zalando bærekraftstrategien, do.MORE, sammen med en forpliktelse om å produsere 20 prosent av GMV med mer bærekraftige produkter innen 2023. Bærekraftstrategien er basert på tre pilarer: Take a Stand, Style With Care, Shape Our Future. ‘Style With Care’ har som mål å hjelpe kunder med å ta mer bevisste valg; Dette følges opp med lanseringen av Zalandos egen ZIGN vår-/sommer 2020-kolleksjon, som er dedikert til bærekraft. Kunder har nå et bredere utvalg å velge mellom og kan samtidig dra nytte av tydeligere merking via ‘bærekraftsflagget’.
Better Cotton Initiative
For å imøtekomme kunders samfunns- og miljøhensyn, oppfyller denne kolleksjonen Zalandos strenge bærekraftkriterier. ZIGN er tilpasset bransjestandarder, tredjepartssertifiseringer «best practise», og oppfyller strenge krav til sosiale- og miljømessige standarder i tillegg til dyrevelferd. Fra lanseringen av Zalandos bærekraftstrategi i fjor høst, omfatter kolleksjonen sko og tilbehør i tillegg til klær laget av mindre skadelige materialer, for eksempel sko i resirkulert plast eller bomull hentet gjennom Better Cotton Initiative.
Zalando forplikter seg til å hjelpe over 29 millioner kunder med å ta mer bevisste valg. Med sitt utvidede bærekraftige sortiment og nye teknologiske løsninger for å gjøre bærekraftig mote mer tilgjengelig. Zalando som mål å opprettholde sin posisjon som en troverdig og engasjert aktør i en bærekraftig motebransje, skriver selskapet i pressemeldingen.