Espen Flyvholm er nå hovedeier i både Bagorama og Morris.
Sajaco
Eier nå begge: Skal drive Bagorama og Morris som to kjeder
Sajaco Nordic eier nå både Bagorama og Morris, men vil drifte de to kjedene separat framover.
Rizzo – den svenske eieren av Morris-kjeden – meldte forrige uke om konkurs etter flere år med økonomiske utfordringer. Få dager senere kom nyheten om at konkurrenten Sajaco Nordic – som eier de fleste Bagorama-butikkene her til lands – kjøper den norske delen av Morris.
Sajaco Nordic eies av Espen Flyvholm og sønnen Petter. De to er andre og tredje generasjon i virksomheten som har 40-årsjubileum i år.
I fjor omsatte de for 450 millioner kroner og hadde god driftsmargin.
Naturlig kjøper
Sajaco pekte seg fort ut som den mest aktuelle driveren av Morris-butikkene om de skulle videreføres.
Espen Flyvholm forteller til Retailmagasinet at han mener at Rizzo har hatt for kostbar drift.
– Det er altså på kostnadssiden dere skal sikre at butikkene blir lønnsomme framover?
– Nå blir det norsk eierskap, og ikke styring fra et topptungt selskap i Stockholm. Med vår detaljkunnskap om varer, gode innkjøpsbetingelser og effektiv logistikk får vi et helt annet set-up, svarer Flyvholm.
"Erfaring leder til kvalitet" er et ordtak Espen Flyvholm ofte bruker.
Sajaco kjøpte for øvrig 16 butikker av Rizzo for halvannet år siden – via Snos Holding as som eies av familien Flyvholm og Ole Sverre Mengkrog.
Espen Flyvholm er fornøyd med måten de har drevet disse butikkene på siden.
"Blir en vei å gå"
Sajaco valgte å kjøpe det norske selskapet – med ansatte og gjeld – fremfor å vente på at det ble et konkursbo.
– Vi ønsket å overta running business med folk og IT. Det er 21 butikker, og vi ser en framtid for alle.
Flyvholm erkjenner at det kommer til å bli en tøff snuoperasjon for butikkene som de har kjøpt.
– Det blir en lang vei å gå for å få til lønnsomhet. Vi må blant annet forhandle med huseiere og leverandører om en kraftig gjeldsredukson, sier han.
Fortsetter med to kjeder
Sajaco Nordic akter å beholde merkevaren Morris og drifte to kjeder i fortsettelsen. De får noen dobbeltetableringer, noe som er enklere å håndtere med to kjedekonsepter.
Bagorama ligger i det midtre prissjiktet, og Morris et hakk over.
– Vi tror det er behov i markedet for to konsepter med ulik profil og varemiks, og at det er bedre for kundene, sier Flyvholm.
Ved å eie begge kjedene blir Sajaco en åpenbar markedsleder i Norge.
– Hvor stor markedsandel får dere?
– Den er svært vanskelig å anslå, til det er bransjeglidningen altfor stor.
Flyvholm forteller at veskebutikk-bransjen var atskillig større tilbake i tid. Mange butikker er lagt ned fordi vesker, bager og kofferter nå selges i mange andre bransjer: Eksempelvis bredt vareutvalg, dagligvare og skobutikker og klesbutikker.
Oppkjøpet har skjedd fort, så foreløpig har de ikke rukket å legge de lange strategiene.
– Dere setter av noen millioner til omstilling?
– Ja, det kreves kapitalinnsprøyting for å ruste opp butikkene, omprofilere samt til varer, svarer Flyvholm.
Han bekrefter at de har den tilstrekkelige kapitalen på plass. Selv om de nylig også brukte et betydelig beløp på å kjøpe ut den svenske Saliba-familien fra Sajaco, slik at Flyvholm-familien nå er eneeier.