Tæppet seg til rekordtall
Eminem gjorde sjarmoffensiv i Oslo. På Voldsløkka var det over 55.000 mennesker som ræppet og tæppet samtidig.
Da Eminem gikk på scenen på Oslo Sommetid, ble det satt tidenes tæpperekord. Hele 54 prosent brukte tæpping av kortet å betale for mat og øl i sommervarmen.
– Vi har aldri sett større timessalg og tæpping gjør at betalingene går raskere og salget blir høyere, sier markedssjef Johannes Øvland i Espos, selskapet som leverte betalingsløsninger til Oslo Sommertid.
Frivillige i barutsalgene er også glade for den nye betalingsmetoden, fordi folk slipper å skjule pinkoden sin, og kjøpene gjøres raskere unna.
– De fleste tæppet kortet, og noen ganger gikk det så fort at jeg lurte på om de hadde betalt. Selv om det var konstant folk som ville kjøpe drikke, gikk det raskt og stemningen var god, sier Frida Marie Vold, som solgte drikke til tørste festivaldeltakere.
Tæpper raskere
Ifølge BankAxept forventer de at antall kontaktløse betalingstransaksjoner vil fortsette med økt styrke, og i sommer er BankAxept tilstede på 24 festivaler og arrangementer i hele Norge.
– På festivaler må det gå kjapt og mange steder er det frivillige som jobber. For hver gang en kunde tæpper kortet sparer man ni sekunder, fremfor å bruke pinkode eller chip, sier markedsdirektør Vegar Heir i BankAxept.
Vekst av kontaktløse kort
Hver dag bruker de fleste nordmenn betalingskortet opptil flere ganger. Da flyttes penger fra en konto til en annen, og åtte av ti kjøp gjøres i dag med BankAxept.
– Nå er det omtrent tre millioner kontaktløse bankkort med BankAxept i omløp i Norge. Innen utgangen av 2018 er det ventet at dette vil øke til fire millioner, sier Vegar Heir.
I de fleste butikker, utsalg og kafeer trenger du ikke lenger taste kode eller «dra kortet» når du skal betale småbeløp. Teknologien som ligger bak heter «near field communication». Og fra nå av kalles kontaktløs betaling å tæppe.