Julehandelen opp fra i fjor

Nordmenn bruker mer penger på julehandel i år enn i fjor, både ute i handlegatene og på nett. Første uken i desember øker omsetningen fra kortkjøp med BankAxept i butikkene med 13,5 prosent.

I varehandelen på nett øker Vipps-omsetningen i samme periode med 119 prosent.

- Det er overraskende at omsetningen fra kortbruk i butikkene øker såpass mye, til tross for den pågående pandemien. Vi er imidlertid ikke overrasket over at folk handler mer i nettbutikkene med Vipps, hvor vi opplever stadig høyere vekst, sier Vegar Heir i Vipps.

Økende netthandel hos eldre

De eldre ser ut til å omfavne varehandel på nett i stadig større grad. Det er i aldersgruppen fra 70 år og oppover vi finner den største veksten. Her økte omsetningen for Vipps på nett med over 200 prosent i perioden.

Tæpping gir kontaktløs julehandel

Sammenlignet med fjorårets julehandel har det skjedd en aldri så liten revolusjon i måten vi bruker kortet. Den har blitt mer kontaktløs. Hittil i desember tæpper åtte av ti nordmenn kortet. I fjor på samme tid tæppet bare to av ti.

- Norge har ligget i verdenstoppen på kortbruk lenge, og nå ligger vi også i verdenstoppen for kontaktløs kortbetaling. Butikkene har gjort en kjempejobb med å oppfordre kundene til å tæppe kortet, og kundene har vært flinke til å følge rådet. Kontaktløs kortbetaling gir færre berøringspunkter i butikkene og er et viktig bidrag for å unngå smitte når man er ute og handler, sier Heir.

Powered by Labrador CMS