Black Week ga handelsrekorder – vekst for Vipps og BankAxept
Omsetningen i netthandelen med Vipps økte med totalt 132 prosent under årets «Black Week» sammenlignet med i fjor. Overraskende nok økte også omsetningen for kortbetaling med BankAxept i butikk på ni prosent.
- Etter nedstendingen av samfunnet i mars, var det veldig mange butikker som raskt rigget seg til for effektiv netthandel for å kompensere for mindre besøk i butikkene. En stor del av disse valgte å tilby Vipps for betaling. Effekten av dette ser vi nå, og spesielt under Black Week, hvor tilbudene florerte, sier Vegar Heir i Vipps.
Statistikk fra Vipps viser at folk har brukt langt mer penger i nettbutikkene og spesielt på elektronikk, møbler og innredning, klær, sport og fritid, bøker, dagligvare, digitale tjenester og parfymevarer. Det er en generell sterk vekst i netthandelen med Vipps over hele linja, med unntak av bransjer som ble truffet hardt av pandemien som transport / kollektiv, flyreiser og arrangementer.
Omstillingsdyktig varehandel gir grunn til optimisme
Resultatene under Black Week kan tyde på at norsk varehandel klarer å omstille seg under en særdeles utfordrende periode. Til tross for restriksjoner og strenge smittevernstiltak handler nordmenn som aldri før. Et godt bevis på dette er omsetningsøkningen for kortbetaling i butikk med BankAxept. Selv om antall korttransaksjoner går ned med 8 prosent, øker omsetningen fordi den gjennomsnittlige varekurven er større. Med andre ord, folk handler mindre hyppig, men bruker mer penger når de først handler.
- Mange har nok brukt Black week til julegaveinnkjøp, men vi tror spesielt netthandelsveksten vil fortsette å øke frem mot jul. Veldig mange kundevennlige nettbutikker som har enkle betalingsløsninger og effektive leveringsalternativer gjør oss optimistiske på vegne av norsk varehandel fremover, sier Heir.