BankID-appen erstatter snart BankID på mobil.BankAxept
BankID på app erstatter BankID på mobil
BankID på mobil fases gradvis ut til fordel for app, og dette begynner allerede i september. Utfasingen skjer for å gi brukerne en enda enklere BankID-hverdag. Appen skal gi mer relevant informasjon som trygger brukerne, og ambisjonen er at flere skal kunne bruke BankID gjennom hele livet.
Snart vil app og den fysiske kodebrikken være de eneste tilgjengeligeBankID-alternativene, nårBankIDpå mobil fases utgradvisfra og med i høst.Det er flere grunner til atBankIDpå app nå skal ta overforBankIDpå mobil.
Fakta
BankID-appen erstatter snart BankID på mobil.
Kodebrikken består.
Husk at du trenger BankID-passord for å komme i gang!
– Overgangen tilBankIDpå app gjørat vi kan tilby flere tjenester som gir merverdi for brukerne i årene som kommer.Det gjørogsåat vi enklere kan tilpasse oss nyekrav og forventninger til brukervennlighet, tilgjengelighet og informasjon i framtiden, forteller JanBjerved,lederfor BankID.
BjervedpåpekersamtidigatBankIDpå mobil har sine begrensninger, spesielt på signeringsområdet.
–BankIDpå appstøtter flere brukstilfeller ennBankIDpå mobil.Tjenesten har heller ingen kostnader for brukerne ogkrever kun datatrafikk for å fungere. Dettegjørogsåtjenesten mer stabilog pålitelig for brukerne, fortsetterBjerved.
Stopper nye aktiveringer
Første steg i utfasingen er at man stopper for nyeBankIDpå mobil-aktiveringer. Etter planen vil dette skje mellom september og november.Bjervedanbefaler derfor å laste ned appenså snart du får beskjed fra din bank om at det nærmer seg, for en smidigst mulig overgang.
–BankIDpå mobil vil fortsatt fungere for de som har tjenesten aktivert.Men siden tjenesten er knyttet til mobilens SIM-kort, vilde sommister mobilen, byttermobiloperatøreller får nytt SIM-kort etter at det er stoppet for nye aktiveringer,også miste tilgangentil BankIDpå mobil. Da må deheller velge appeller kodebrikkesom alternativ, sierBjerved.
Må ha aktivtBankID-sertifikat
Noenkan også oppleve problemer med åfå aktivert appen, da dette kreveretBankID-sertifikat fra banken.Dette er ikke det samme somBankIDpå mobil.
– TrofasteBankIDpå mobil-brukere kanoppleve at deresBankID-sertifikat er utløpt hvis de ikke har brukt kodebrikken på lang tid, og at de ikke får aktivertBankID-appen. Vi vil derfor oppfordre folk til å sjekke om de har et aktivtBankID-sertifikatfør de laster nedBankID-appen.Dette kan de sjekkevia Min Side på BankID.no,som giren oversikt overhvilkeBankID-sertifikat som er aktive.De som ikke har et aktivtBankID-sertifikat,må bestille det gjennomsin bank i god tid, da det kan være noe leveringstid på dette, påpekerBjerved.
App-brukerne måogsåhuske sittBankID-passordnår deskal logge inn og signere i appen.De som ikke husker passordet sitt, kan bestille dette i banken.
Lover lynraskBankID-opplevelse
Til høsten vil app-brukerne få en enda bedreBankID-opplevelse, daoppdateresnemligappen med biometri. Det betyr atbrukerne kan bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kodeiBankID-appen.
–Derdagens løsning taromtrent30 sekunder, vil innloggingen medBankID-appen taunder10 sekundernår vi lanserer biometri.Denne innloggingenvilfolk bruke iflere og fleresituasjoner. Hvis duskal signere avtaler som krever ekstra sikkerhet, må du fortsatt bruke personlig passord, avslutterBankID-sjefen.
Nærmere 100 banker i Norge tilbyrBankID-appen, mens noen banker har sin egen kodeapp forBankID. Du vil fåinformasjonfra din bank om hvilken app du skal benytte.