Bauhaus runder ett år med nettbutikk

Også i byggevarehandelen øker netthandelen. Bauhaus har hatt nettbutikk i ett år, og sortimentet vokser stadig.

Publisert

I byggevarekjeden Bauhaus gjøres det i disse dager opp status på nettbutikken som nå har ett års drift. Det er særlig to typer varer som ofte er å finne i innkjøpskurven når kundene handler online.

Når nordmenn setter seg ved pc'en og handler online er det langt fra bare klær, sko og lignende som legges i handlekurven. Stadig flere kjøper materialer til byggeprosjektene sine online. Denne etterspørselen merker man tydelig hos Bauhaus, som lanserte nettbutikk for et år siden. Nettbutikken inneholder i dag over 20.000 varelinjer og antallet produkter vokser daglig. På sikt er tanken at kunder skal finne de aller fleste av de totalt 120.000 varelinjene som varehusene har også i nettbutikken.

Spesielt to varegrupper dukker ofte opp i bestillingene når varer pakkes og sendes ut fra kjedens sentrallager, nemlig peisovn og el-verktøy.

– Vi opplever generelt at nordmenn går etter kvalitet. Vi kan se at det primært er de litt dyrere merkene som Makita og Bosch som velges ved kjøp av el-verktøy. Heldigvis er ikke høy kvalitet ensbetydende med at man må ha en tykk lommebok – da en stor del av vårt konsept går ut på å ha kvalitetsvarer til lav pris. Dette betyr at våre kunder trygt kan handle billig uten at å gå på kompromiss med kvaliteten, sier Vidar Thorsvik, salgssjef i Bauhaus.

Selv om kjedens to varehus ligger plassert i Oslo-området, strekker nettbutikken seg ut over hele landet.

– Vi leverer til mange steder hvor våre konkurrenter ikke dekker, fordi vi sender ut fra et sentrallager, ikke fra et lokalt byggemarked. Det betyr at vi uten problemer kan levere kvalitetsprodukter til riktig pris med konkurransedyktige fraktpriser, sier Thorsvik.

Fraktprisen bestemmes av hvor i landet man bor. Man finner fraktprisen ved å legge ønskede varer i handlekurven og legge inn postnummeret.

Bauhaus er et sveitsisk eiet konsern og har vært i Norge siden 2007. Kjeden er representert i 19 land og driver mer enn 260 byggevarehus i Europa. Varehuskjeden har 250 medarbeidere i Norge fordelt i de to varehusene i Vestby og Liertoppen, hvert med 120.000 varenummer. Utover det har kjeden en landsdekkende nettbutikk med over 20.000 varenummer – og tallet vokser daglig.

Powered by Labrador CMS