Innhold fra annonsør
New Shop: Totalleverandør av innredning, gulv og belysning
New Shop leverer butikkinnredning, gulv og belysning til norsk retail. Å utvikle et butikkonsept er et tett samarbeid mellom kunde og leverandør.
Også New Shop har fått merke pandemien.
– Fra mars til sommeren i fjor var det mye usikkerhet. Prosjekter ble skjøvet på, men fra høsten tok det seg opp, sier Bjørn-André Gustafson i New Shop.
Inneværende år har vært veldig bra. Selv med smittevernstiltak i retail jobber New Shop omtrent som normalt.
– Noen prosjekter har til og med vært enklere å gjennomføre fordi sentrene har vært stengt. Arbeid som vanligvis måtte gjøres i helg eller på natt, har vi kunnet gjøre på dagtid, sier Gustafson.
Han mener at både butikkene og kundene nå begynner å se en ende på koronapandemien.
Sammen ut mot markedet
New Shop jobber tett med søsterselskapene ISSAS og Soglight og leverer ferdige lokaler med innredning, gulv og lys.
New Shop er en paraply over beslektede selskaper innen gulv og belysning, men ut mot markedet fremstår de homogent med en enhetlig ledelse. Prosjektledelse og design er felles. Butikker er det viktigste forretningsområdet for New Shop.
– Fordelen med å bruke New Shop er at vi har «alt på huset». Her får du alt under samme tak. Dette gjør det mye enklere for kunde, da de kun trenger å forholde seg til én person, sier Bjørn-André Gustafson.
Totalpakke eller deler
New Shop ønsker å være en totalleverandør, men leverer selvfølgelig også bare gulv, belysning eller innredning til de kunder som ønsker det.
Å utvikle et butikkonsept er et tett samarbeid mellom kunde og leverandør. Det er viktig å definere hvem som er målgruppen, og hva som er viktig for denne. Dersom en skal være synlig i flere kanaler, må dette stemme over ens med det inntrykket kunden får når de kommer i en butikk.
New Shop kan også utvikle og produsere enkeltelementer til butikk.
– Har du en butikk der du trenger en ny disk, stativ, bord eller innredning, ta kontakt. Vi kan hjelpe til det med det også. Vi har standard innredning på lager, men kan også utvikle og produsere eksklusivt for hver kunde. I tillegg jobber vi med å øke sortimentet vårt, sier Gustafson.
New Shop ønsker seg flere kunder der de kan få lov til å levere «hele pakka».
– Det er en fordel både for oss og dem. Vi kan jobbe mer helhetlig, og kunden opplever mindre stress med egen oppfølging, sier Gustafson.
På Fagernes Kjøpesenter bygget New Shop i vinter fire butikker samtidig: Zavanna, Vic, Power og Brustad.
Zavanna er en viktig kunde, og New Shop har bygget opp mot 90 butikker for motekjeden.
– Vi samarbeider godt, og begge parter vet hvordan butikkene skal bli, sier Gustafson.
Zavanna har oppgradert konseptet sitt de siste årene, og butikkene fremstår som freshere med et helt annet inntrykk. De har blant annet endret bakgrunnen bak kassa for å få større kontrast og fått farge på stativene.
Produksjonen skjer delvis i Norge og andre land i Nord-Europa. De brukes ulike produsenter i disse landene ut fra hva slags prosjekt det dreier seg om og kvantum.
Jevnlig fornyelse best
I hovedsak følger kjedene sine definerte butikkonsepter, men visse endringer gjøres.
– De fleste kjeder ønsker å fornye seg noe. Og gjør de det jevnlig, slipper de å gjøre store utskiftinger på én gang, poengterer Gustafson.
Blant trendene som New Shop ser er tidløst stil, tre som materiale og naturlige farger.
En annen trend er at LED-spoter blir mindre uten å miste effekt, og har fått et bedre utseende.