Mer enn 120 utstillere viste fram sine løsninger for belysning på årets EuroShop.

EuroShop: Smart belysning gir bedre butikk

Riktig belysning kombinert med digitale løsninger som gjør det enkelt å skreddersy og tilpasse lyset i ulike deler av butikken og ulike varegrupper blir stadig viktigere i butikkinnredning og utviklingen av nye butikk-konsepter.

Publisert

Undersøkelser foretatt av retailinstituttet EHI viser at butikkbelysning er et av de viktigste investeringsobjektene i europeisk detaljhandel. Noe som bidro til at mer enn 120 utstillere viste fram sine løsninger på årets EuroShop.

Når det gjelder butikkbelysning i dag, dreier alt seg om LED. Revolusjonen innen LED-teknologi som begynte for mer enn ti år siden, har skapt et nesten uuttømmelig utvalg av belysningsalternativer for detaljhandelen. Disse går langt utover butikkbelysning i klassisk forstand og utvikles nå trinn for trinn. Digitalisering er et viktig stikkord her, ettersom dette gir en rekke innovative tilnærminger. For eksempel å kommunisere med lys på en subtil måte, skape stemning og følelser hos kundene, understreke og underbygge butikkens profil og støtte merkevarebyggingen.

Blikkfang med LED-striper.

Årets messe i Düsseldorf viste en mengde ulike løsninger. Men som både norske og internasjonale eksperter var enige om: Vi er bare i begynnelsen av utviklingen her, og lys vil spille en stadig viktigere rolle i utviklingen av gode butikkonsepter som gir kundene opplevelser og lyst til å bruke den fysiske butikken.

Lysopplevelser

Riktig utnyttelse av lys blir stadig viktigere for å skape stoppeffekt, oppmerksomhet og bedre kundeopplevelsen. Hos den ledende, internasjonale lysleverandøren Signify fikk vi oppleve hvordan en godt planlagt og riktig styrt lysplan kan gjøre butikken mer attraktiv og innbydende for kundene.

Riktig lysmengde og vekslende bruk av lys gir mer oppmerksomhet.

– Vi tar utgangspunkt i å nå fram til millenniumsgenerasjonen, som alltid er på jakt etter stimuli og opplevelser. Riktig lys skaper opplevelser og oppmerksomhet. Det er svært viktig å tilpasse lysstyrke og lystemperatur i de ulike delene av butikken; i utstillingsvinduet, i inngangspartiet, ved stativene og i prøverommet. Et panel med forholdsvis kraftig LED-lys over utstillingene i inngangspartiet bidrar til å skape oppmerksomhet og lede kundene inn. Et tilsvarende panel med en varmere fargetemperatur i taket på prøverommet vil gi en god atmosføre og riktig fargegjengivelse på klærne, sier kommunikasjonsrådgiver Stefan Zander.

Signify presenterer også veggpaneler som viser motiver og budskap på en mer behagelig måte enn skjermer. En kombinasjon av LED-spoter på utstillingsdokker med lyspanel bak, skaper mer oppmerksomhet og dynamikk. Skiftende og vekselvis spotbelysning på utstillingsdukker og varer fanger også kundenes oppmerksomhet på en effektiv måte.

– En ny global standard for intelligent belysning ble innført i fjor, og vil bidra til å fremskynde utviklingen av nye intelligente belysningsløsninger. Signify viste fram trådløs fjernstyring av lys, både i ulike områder i butikker og i kjedebutikker. Både med mengde lys, fargetemperatur og ulike måter å variere belysningen på.

Lys + digitale budskap

Ulike former for displayer, lyskasser og skjermer i mange ulike varianter lyste og blinket rundt fra de fleste standene og understreket hvor viktig riktig bruk av lys kombinert med levende bilder og skiftende digitale budskap vil være i fremtidens butikk. Og det finnes mange ulike løsninger og varianter.

Vegard Hermansen og Dennis Halvorsen i skilt- og profileringsfirmaet Show Off i Stavanger var på messa for å samle ideer og inntrykk. De kunne slå fast at bruken av digitale budskap i ulike medier bare vil forsterke seg i fremtiden. Men det finnes mange andre løsninger enn å investere i en kostbar storskjerm:

Et LED-panel i taket over inngangspartiet gir god stoppeffekt.

– For dem som har lyst, men føler at de ikke har råd til å henge med i skjermutviklingen kan løsningen være å integrere mindre skjermer i innredningen, bruke frontbannere med utskiftbar tekst, eller kombinere lyskasser og digitale paneler. Digitale budskap er enkle å administrere og variere, og gir god effekt. Vi ser også mange løsninger med dynamisk lyssetting, og retropreget, innendørs neonskilt. Et fellestrekk er at løsningene gjerne skal være «Insta-vennlige»; at de fungerer godt på sosiale medier, og at kundene kjenner seg i inntrykket de har fått på Instagram når de kommer inn i butikken, sier de.

Innfelte skjermer og displayer i innredningen var det mange eksempler på i Düsseldorf. En av de mest avanserte og iøynefallende løsningene fant vi hos den italienske leverandøren Brugnotto, med en vegg som kombinerte tre og digitale felter med ulike naturmotiver og muligheter til å legge inn reklamebudskap.

Et tips når det gjelder å anskaffe teknologiske løsninger: Utviklingen går så raskt at du bør gå for å lease utstyret. Ellers risikerer du å investere store beløp og sitte igjen med utdatert utstyr etter kort tid.

Powered by Labrador CMS