Innhold fra annonsør

Skjermer egner seg godt i butikker, også i butikkhyller.
Skjermer egner seg godt i butikker, også i butikkhyller.

Økende bruk av digital signage i retail

BenQ er en av verdens ledende produsenter av digital signage-løsninger. Deres streched skjermer passer godt i butikker, og de er først ut i verden med pantone validated storformatskjermer som gir helt korrekt fargegjengivelse.

Retailsektoren tar i økende grad i bruk digitale skjermer, samtidig som bruken av analoge plakater reduseres.

– Butikkjeder viser større interesse for å bruke digitale skjermer for å vise innhold, bekrefter Bengt Boquist, Country Manager i BenQ, overfor Retailmagasinet.

Enkel styring av innhold

Typisk distribueres innholdet på skjermene i en kjede fra et sentralt sted. Flere aktører har spesialisert seg på distribusjon av innhold for public display.

På skjermene som BenQ selger følger CMS-verktøyet X-Sign med.

– Innholdet kan man lage selv, noe som er blitt enklere med årene. Brukerterskelen er blitt lav, det er drag and drop. Å legge til RSS-feed, klokke o.l. er enkelt. Man kan lett dra inn YouTube-videoer og egenproduserte videoer, forklarer Boquist.

Med X-Sign Designer, som er gratis, kan man ta utgangspunkt i 150 ferdige maler som BenQ har laget. Det finnes maler for kjøpesenter, butikker, restauranter m.m.

Man kan velge å gjøre det enkelt eller å legge til effekter. Det er også mulig å lage eget innhold helt fra scratch.

Med X-Sign styrer man selv enkelt innholdet på skjermene.
Med X-Sign styrer man selv enkelt innholdet på skjermene.

Innholdet kan legges på skjermen med en USB-stick (hvis det er snakk om en enkeltstående skjerm) eller via det lokale nettverket.

Administrasjonen kan også overlates til byrå.

– Kjøper man en lisens, får man flere muligheter. Blant annet tilgang til skytjeneste som gjør at man kan administrere løsningen hvor som helst. Det er svært praktisk for kjeder som vil styre innholdet i flere butikker, sier Boquist.

Streched skjermer ideelle for retail

BenQ opplever økende interesse for sine brede streched-skjermer. De smaleste er bare ni cm høye.

– Å sette slike skjermer i butikkhyller med innhold som er distribuert fra sentralt hold er fremtiden, sier Boquist.

Korona har utsatt noen prosjekter, men interessen fra retail er økende. BenQ har en sterk posisjon på denne typen skjermer.

Skjermene kan stå i både i portrett- og landskapsmodus. De finnes også i dobbeltsidig variant med skjerm på begge sider. Høy lysstyrke gir gode resultater også i mørke omgivelser.

Interaktive skjermer

Det er også interesse fra retail for touchskjermer. Slike skjermer tåler å stå på 24/7.

Ved å trykke på et ikon på skjermen, får kunden opp mer informasjon. X-Sign støtter interaktivt innhold.

Også de interaktive skjermene kan stå både i portrett- og landskapsmodus.

BenQ har en egen serie interaktive skjermer for public display som er særlig egnet for retail: IL. Boquist forteller at de kommer med nye interaktive skjermer i Q4, én 43" og én 55".

Eneste pantone validated storformat

Også storformatskjermer er blitt mer populære, og prisene har falt. BenQ er første produsent som leverer pantone validated storformatskjermer. BenQs SL Smart Signage-serie er den første innen public display. Også i disse skjermene ligger X-Sign programvare.

Skjermene er ideelle for aktører som har krav om helt korrekt fargegjengivelse. Billige skjermer gjengir ikke farger helt korrekt. Pantone Validated-skjermene i SL-serien sørger for at det er samsvar i alle ledd ut fra hva slags farger produsenten og designeren ønsker å ha, fargene som er på print eller ferdige produkter, og helt ut til fargene som er på skjermen.

– Retailere innen eksempelvis mote eller kosmetikk må ha korrekt farge på innholdet som vises på skjermene, understreker Boquist.

Digitale skjermer blir stadig mer populære og erstatter analoge plakater.
Digitale skjermer blir stadig mer populære og erstatter analoge plakater.

Projektorer

Projektorer brukes i retail, eksempelvis på kjøpesenter. De kommer virkelig til sin rett når det skal vises meget store bilder, særlig hvis man snakker om 80 tommer eller større.

Bengt Boquist forteller at kortkaste og ultra kortkaste projektorer er relevante for butikker.

– Slike projektorer kan stå nært veggen og likevel gi et stort bilde, forklarer han.

En annen fordel med projektorer er at de er små og lette å frakte. Flatskjermer på 80-90" er ikke lette å frakte.

Med projektorer kan man justere størrelsen på bildet så det passer inn der man ønsker innholdet. En skjerm kjøper man i en fast størrelse, og ønsker man å endre så må man bytte ut skjermen.

Laser er på full fart inn som lyskilde i prosjektorene.

– Vi har et stort utvalg av projektorer, både lampe- og laserbaserte, sier Boquist.

Med laser trenger man ikke å bytte lampe. Lamper har en gitt levetid, noe man ikke trenger å tenke på med laser.

Laser har fem års garanti inntil 20.000 timer, og de finnes også med kortkaste og ultra kortkaste.

BenQs projektorer har "DustGuard" støvbeskyttelse. Med denne teknologien har projektorene IP5X klassifisering, og noen har også IP6X.

Det gjør at man sikrer lang levetid på projektorene og god bildekvalitet over tid.

Les mer om BenQs skjermløsninger her.

Powered by Labrador CMS