St1 kjøper Statoil Fuel & Retail Marine AS

Alimentation Couche-Tard har besluttet å selge 100 prosent av aksjene i Statoil Fuel & Retail Marine AS til St1 Norge AS.

Publisert

Partene signerte avtalen 27. november, og avtalen avventer nå godkjenning fra Konkurransetilsynet, skriver St1 i en pressemelding.

Statoil Fuel & Retail Marine AS («SFR Marine») forsyner skip og installasjoner langs norskekysten med drivstoff. Selskapet har åtte medarbeidere. Tidligere var virksomheten en del av Statoil, men ble solgt sammen med Statoil-stasjonene til Alimentation Couche-Tard i 2012.

Salget innebærer at alle aksjene i SFR Marine skifter eier. Tilbudet til kundene forblir uendret, og alle medarbeidere vil videreføre sitt arbeidsforhold i samme juridiske enhet som før.

Avtalen, som er gjenstand for alminnelige konkurransemessige og regulatoriske krav, forventes gjennomført første kvartal 2018.Main Body

St1 er et nordisk energiselskap som har som visjon å være ledende på produksjon og salg av CO2-bevisst energi. Selskapet forsker på og utvikler økonomisk levedyktige og miljømessig bærekraftige energiløsninger. St1 består av to søsterselskaper: St1 Nordic fokuserer på markedsføring av drivstoff i Finland, Sverige og Norge, og på bærekraftige energiløsninger som avansert, avfallsbasert etanoldrivstoff og vindkraftindustri. Selskapet har 1400 bensinstasjoner under varemerkene St1 og Shell i Finland, Sverige og Norge. Søsterselskapet St1 Group har oljeraffinering som hovedområde. Selskapet har hovedkvarter i Helsinki og om lag 700 medarbeidere i Finland, Sverige og Norge. St1 Group skal etter planen fusjoneres inn i St1 Nordic 31. desember 2017.

– Fordi salg av marineprodukter ikke er kjernevirksomhet for Circle K, mener vi salg av SFR Marine er riktig for å sikre videreutvikling og robusthet for virksomheten til beste for de ansatte i selskapet, kunder og samarbeidspartnere, sier Christian Rykke, Vice President Finance Development i Circle K.

– Oppkjøpet utvider St1s posisjon i Norge, og gjør det mulig for oss å utvide vårt kundetilbud videre på det nordiske markedet, sier Mika Wiljanen, administrerende direktør for St1 Norge AS og St1 Oy.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS