Sebastian Green, CIO for Bergendahls, er fornøyd med implementeringen av IT-løsning fra Lindbak. Foto: Lindbak

Rask utrulling av Lindbak-løsning hos City Gross

Bergendahls Food valgte Lindbak Retail Systems som sitt nye butikkdatasystem. Prosjektet ble gjennomført på ni måneder.

Publisert

– En suksess på tross av det ekstreme tidspresset sier Sebastian Green som er CIO for Bergendahls.

Bergendahls & Son er et handelshus som eies av familien Bergendahl-Mylonopoulos i tredje og fjerde generasjon. Konsernets omsetning er på drøyt 10 milliarder SEK og er Sverige femte største aktør innen dagligvarer. Virksomheten har mer enn 4.000 ansatte i seks land og er delt inn i tre forretningsområder: mat (Food), mote (Fashion) og innredning (Invest). Avtalen med Lindbak gjelder implementering av en ny butikkdataløsning for City Gross, M.A.T. og EKO for Bergendahls Food.

Målsettingen er å gi forbrukerne en mer bekvem og inspirerende kjøpsopplevelse. At de skal kunne komme seg smidigere gjennom butikken og forenkle betalingen. Allerede i dag benytter mer en halvparten av kundene hos City Gross selvskanning, og den andelen kommer nå til å vokse ytterligere.

– Vi brukte lang tid på å formulere kravspesifikasjonen, og da tiden kom for å beslutte var Lindbak den eneste som klarte å levere på alle punkter. Nå har vi etablert en felles plattform som vi kan vokse med, sier Sebastian Green.

Sentralstyring av kampanjer

Lindbak gjør det mulig for Bergendahls å styre kampanjer for varer og priser sentralt. Løsningen er basert på moderne arkitektur for omnikanal og forenkler administrasjon og tilbud gjennom flere salgskanaler.

– En fremtidsrettet løsning for gode kjøpsopplevelser i butikk, e-handel og mobile enheter er styrken i vårt tilbud, sier Christina Bergqvist som er VD for Lindbak i Sverige.

Lindbak tilbyr også løsninger for lojalitet og kundeklubb, noe som gir Bergendahls muligheten til å lage skreddersydde tilbud og bonustilbud som registreres automatisk ved betaling.

Lindbak har flere av de største detaljhandelskjedene i Norden som kunder, blant annet NorgesGruppen, Coop Norge, XXL, ÖoB, Hemtex, MQ og Vinmonopolet. Mer enn 100 milliarder kroner vil bli håndtert av Lindbaks løsninger i 2016. Selskapet har sterk vekst, og ytterligere kjeder har nylig valgt Lindbak Retail Systems for å videreutvikle sine virksomheter. Det vellykkede prosjektet med Bergendahls Food er et viktig skritt mot ytterligere markedsandeler.

– Vi er meget stolte og glade over samarbeidet med Bergendahls. Det er et gjennombrudd for vår satsing på forretningskritiske IT-løsninger for detaljhandelskjeder, fastslår Christina Bergqvist.

Lindbak er som Bergendahls et familieselskap, noe Sebastian Green mener er en fordel for samarbeidet:

– Vi er begge tilpasningsdyktige og snur oss raskt rundt. Sammen har vi gjort en eksemplarisk jobb under tøffest mulig tidspress, uten å fire på kvaliteten. Samarbeidet har begynt meget bra.

Powered by Labrador CMS