Illustrasjonsfoto: yayimages.com

Hva erstatter kredittkortet?

En klokke eller en chip i armen?

Publisert

Sverige er verdens mest digitaliserte samfunn når det gjelder betalinger. Innen tre år estimerer Svensk Handel at 90 prosent av alle transaksjoner i Sverige blir gjort digitalt, skriver EnterCard i en pressemelding.

Når mobilapplikasjoner som Samsung Pay og Apple Pay går inn i det svenske markedet, og innovative fintech-selskaper presenterte betalingsløsninger i smykker og chip i armen under konferansen CES 2017, forstår man at det ikke bare er kontantene som er på vei vekk. Kortbetalinger kan også være i ferd med å bli erstattet med nye betalingsmåter, mener EnterCard.

Markedet for nye betalingsløsninger har eksplodert

Caroline Marken, som er Chief Digital Officer hos EnterCard, forteller at markedet for nye betalingsløsninger i Skandinavia har eksplodert. Dette tyder på at næringen er klar for endring. Det er imidlertid fortsatt uklart hvilke av de hundretalls løsningene som vil vinne. Forbrukeren setter pris på brukervennlighet og at det fungerer. Derfor må den nye betalingsløsningen være enklere å bruke for å konkurrere med kredittkortene. To andre viktige faktorer er sikkerhet og tilrettelegging av administrative oppgaver.

– Vi kan ikke begrense oss til å bare tilby kredittkortbetalinger lenger, men vi må tilby våre tjenester til betalingsløsninger som forbrukerne velger å bruke, sier Caroline Marken, Chief Digital Officer hos EnterCard. (Foto: EnterCard)

– Her må vi som jobber i denne bransjen reflektere litt - hvordan forenkler akkurat min løsning livet til forbrukeren? Kanskje gjennom enklere fakturering, bedre beskyttelse mot datasvindel eller skreddersydde forsikringstilbud? Uansett må de nye løsningene bidra til at transaksjonene blir enklere og sikrere for forbrukeren, mener Caroline.

Mobiltilpassede løsninger

Mobiltelefonen ser ut til å oppfylle sikkerhetskravene som stilles og forenkler både betalinger og administrasjon av betalinger. Derfor satser både store teknologigiganter som Samsung og Apple, og et stort antall innovative mindre fintech-selskaper på mobiltilpassede løsninger.

– Det vil være interessant å se om et mindre selskap kan utfordre Apple og Samsung, men siden bankene er den primære kontakten med kunden og et stabilt partnerskap en forutsetning, kan det bli vanskelig for de mindre selskapene å konkurrere. Imidlertid kan svenske selskaper som allerede har tilgang til bankene bli potensielle utfordrere, som Swish, Seqr eller Klarna, sier Caroline.

Må følge forbrukerens valg

Alternativene til hvem og hva som erstatter betalingskortene er mange. Derfor er det svært viktig for EnterCard å være fremoverlent og tilstede på ulike plattformer, sier Caroline.

– Vi kan ikke begrense oss til å bare tilby kredittkortbetalinger lenger, men vi må tilby våre tjenester til betalingsløsninger som forbrukerne velger å bruke - uansett hvilken type plattform det dreier seg om. Hvis vi ikke er åpne for forandring eller ønsker nye ideer velkommen, kan smarte tech-selskaper, som vi i dag ser på som våre partnere, i fremtiden bli våre største konkurrenter. Vårt fokus vil alltid være å tilby sikkerhet og frihet til våre kunder, og hvis forbrukeren endrer plattform og arena, gjør vi det også, avslutter Caroline.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS