Loomis Pay lanseres i Danmark i høst, og i Norge i andre kvartal neste år. – Lanseringen er stort og viktig steg, sier Patrik Andersson, VD i Loomis.
Loomis Pay lanseres i Danmark i høst, og i Norge i andre kvartal neste år. – Lanseringen er stort og viktig steg, sier Patrik Andersson, VD i Loomis.

Loomis lanserer betalingsløsning – sikter på 3 milliarder kroner

Loomis lanserer "Loomis Pay", en komplett betalingsløsning for kontanter, kort og andre digitale betalinger. Til Norge kommer løsningen i andre kvartal neste år.

Publisert

Loomis skriver i en pressemelding at de utvikler seg i tråd med sin strategi. De følger sin uttalte ambisjon om å klatre i verdikjeden gjennom lanseringen av Loomis Pay.

Loomis Pay er en komplett betalingsplattform for detaljhandel og håndterer alle typer av betalinger, uansett om det gjelder kontanter, kort eller andre digitale alternativer. Og uansett om det skjer i fysisk butikk eller via netthandel. Stammen i Loomis' nåværende virksomhet, verditransport (CIT) og kontanthåndtering (CMS), kommer fortsatt til å være Loomis' kjernevirksomhet, og Loomis Pay vil komplementere den eksisterende virksomheten og styrke markedspotensialet.

I første omgang vil Loomis Pay rette seg mot små og mellomstore retailere, der Loomis i dag har en ledende markedsposisjon. Loomis har for tiden CIT- og CMS-avtaler med ca 85.000 handelskunder bare på de nordiske markedene. Ambisjonsnivået er i første omgang å nå en omsetning for tjenesten på tre milliarder SEK innen fem år, med god driftsmargin. Loomis regner med positivt driftsresultat (EBITA) i 2023.

I årene 2020-2022 vil det bli gjort ytterligere investeringer i produktutvikling og andre aktiviteter for Loomis Pay. De regner med å kostnadsføre 100 millioner SEK pr år.

Løsningen skal gi Loomis' kunder en rekke fordeler gjennom at antall betalingsleverandører kan reduseres og prosesser forenkles. Retailerens likviditet vil bedres da kundene vil få mulighet til innsetting på konto allerede på bankdagen etter gjennomført transaksjon. I dag kan ledetiden være lang og dyr. Avtalene som retailere i dag inngår med ulike leverandører om ulike former for betalinger vil i framtida i stedet bli håndtert av Loomis gjennom én avtale. Retaileren får også bedre tilgang til data som enkelt kan analyseres og muliggjøre vekst.

Det planlegges å lansere Loomis Pay til handelskunder i Danmark i løpet av høsten, og i begynnelsen av neste år bli tjenesten tilgjengelig i Sverige. Deretter vil flere markeder komme suksessivt. Til Norge kommer betalingsløsningen i 2. kvartal neste år.

Loomis Pay skal være et kostnadseffektivt alternativ når man regner inn alle kostnader som retailere har for digitale betalingsløsninger, kassasystem, CIT og CMS.

Loomis kjøpte det danske IT-selskapet GoAppified for 60 millioner SEK for å komplementere sitt eget utviklingsmiljø. GoAppified ferdigstiller komplett software og hardware for detaljhandleres kassamiljø.

Kristoffer Labuc blir sjef for Loomis Pay.