Coop lanserer mobilbetaling
Nå kan kundene la lommeboken ligge og betale med Coopay på mobiltelefonen når de handler i Coops butikker.
Coops butikker over hele landet er klare for å ta imot betaling i kassen med Coopay, som er Coops egen mobilbetalingsløsning. Dermed kan Coops over 1,7 millioner medeiere betale dagligvarene sine ved å bruke Coops medlemsapp, skriver Coop Norge i en pressemelding.
Handleturen forenkles
– Vi gleder oss over endelig å kunne tilby mobilbetaling til medlemmene våre. Coop-appen benyttes allerede i dag for å registrere kjøpeutbytte og andre medlemsfordeler, og ved å legge inn muligheten for å betale vil handleturen forenkles ytterligere, sier Gøril Joys Johnsen, direktør for sømløse kundeopplevelser i Coop Norge.
Coop er første dagligvareaktør i Norge med egen mobilbetalingsløsning. For å bruke Coopay må kunden aktivere tjenesten i Coops medlemsapp. Videre scannes QR-koden i appen når det skal betales i kassen – på samme sted hvor medlemskortet scannes i dag. Med Coopay får kunden registrert medlemsfordeler og betalt i én enkelt handling, og alle kjøp registreres i fordelsregnskapet.
Rulles ut i puljer
Coopay rulles ut i puljer, og de første medlemmene har allerede fått tilgang.
– Det er bare å følge med i medlemsappen Coop Medlem. Der får man beskjed når Coopay er klar for å aktiveres. Coop har alltid vært tidlig ute når det gjelder bruk av teknologi i dagligvarebransjen. Vi ser at løsningene gjør hverdagen enklere og mer effektiv for medlemmene våre, som også er våre eiere, sier Johnsen.
Det har skjedd en stor utvikling i dagligvarebransjen den siste tiden når det gjelder apper, digitale handlelister og personlige rabattkuponger- og lojalitetsprogrammer.
– Som medlemseid er det ekstra viktig for oss tilpasse oss utviklingen i samfunnet og være innovative. Vi har de siste årene sørget for enklere handleturer gjennom bruk av eksempelvis Shop Express, selvskanningskasser og tilpassede medlemskuponger på mobil, sier Johnsen.