Vipps i QR-samarbeid
Seks europeiske, mobile lommebøker og Alipay samarbeider om interoperabilitet på betaling i Europa. Bluecode, ePassi, Momo Pocket, Pagaqui, Pivo, Vipps og Alipay er enige om felles format for QR-koder, som gir sømløs og enklere betaling til brukere og brukersteder.
De seks europeiske selskapene og Alipay lanserer samarbeidet om digital betalingsinteroperabilitet på QR, som kan brukes både av reisende innen Europa og turister fra Kina.
Planlegger utvidelse
Brukerne til de seks mobile lommebøkene kan snart betale med QR-koder med sine vante apper til lokale brukersteder i 10 europeiske land. Brukersteder som allerede tar imot mobilbetaling fra noen av de seks appene, kan også enkelt ta imot betalinger fra kunder i de andre landene som dekkes av samarbeidet. I tillegg kan Alipays kinesiske brukere også gjøre betalinger til salgssteder som tilbyr betaling til disse mobile lommebøkene.
ePassi og Vipps har startet utrullingen av QR-kodeformatet for brukere i flere nordiske land, mens spanske MOMO, portugisiske Pagaqui og østerrikske Bluecode planlegger å utvide samarbeidet senere i sommer. Samarbeidet bygger videre på partnerskapet mellom Vipps, ePassi og Alipay som ble lansert i desember. Det er forventet at det åpne samarbeidet utvides til flere europeiske land og selskaper i fremtiden.
Samarbeidet er det første av sitt slag i Europa, og samler en total brukermasse på over 5 millioner og 190 000 brukersteder. I tillegg dekker det reisende fra Kina, som vokser raskt. Når alle partnerne fortsetter å vokse videre vil både brukere og brukersteder får enda større verdi ut av samarbeidet.
Alipays format for QR-kode
Partnerne er enige om å bruke Alipays format for QR-koder, som er verdens mest brukte app utenom sosiale medier. ePassi og Bluecode tilbyr de tekniske tjenestene til de mobile lommebøkene, som forenkler integrasjonsprosessen mellom dem.
Samarbeidet ble lansert I Porto, der Alipay startet aktivering av sitt 8-årige samarbeid med UEFA under Nations League.
− Vi er stolte over at vi kan bidra til å fremme digitale erfaringer og smart livsstil i Europa, samtidig som vi knytter sammen brukersteder med enda flere kinesiske turister. Vi tror at mobilbetaling er et universelt språk som kobler mennesker sammen, akkurat slik som fotball, sier Eric Jing, styreformann og CEO i Ant Financial.
− Dette er et eksempel på hvordan samarbeid på tvers av Europa kan forenkle for både brukere og brukersteder, og skape bedre muligheter for alle. Vi er ekstremt fornøyd med at flere partnere blir med i samarbeidet, som gir alle brukerne av de ulike lommebøkene enda større muligheter til å bruke sin vante betalingsapp også når de reiser til utlandet, sier Vipps-sjef Rune Garborg.