Magnus Gleditsch er Growth Manager i Dintero.
Dintero
Dette tror Dintero om fremtidens betalingsløsninger
Retailmagasinet spurte betalingsaktører om status for betalingsløsninger i retail i dag og om forventet utvikling framover. Her er svarene fra Dintero.
Growth Manager Magnus Gleditsch svarer på Retailmagasinets spørsmål.
– Hva mener dere har vært de viktigste endringene innen
betalingsløsninger for retail de seneste årene?
Instore
Fremover vil kontaktløse betalinger (NFC), Apper og click
and collect bli mer vanlig. Alt handler om å gjøre betaling så smertefritt og usynlig
som overhodet mulig. Det er en tynn balanse mellom konsesjonsbelagte tjenester og den enkleste
veien til mål, nemlig en pengeoverføring. Skillet mellom butikk og netthandel har
blitt mindre og flere butikker ser nå nytten av å ha de samme betalingsmetodene i begge kanaler.
Online
De siste årene har Wallets fått større og større betydning
for netthandelen. Swish, Mobilepay, Vipps, Apple Pay og Google Pay har blitt tilgjengelig i
større deler av markedet, og veksten er stor. Kundereisen med Wallets er betydelig bedre enn hva
kortbetaling tilbyr etter kravet om SCA ble innført. Vi ser også at BNPL (Buy Now, Pay Later) øker, og tilbyr sluttkunde fleksibilitet i form av eventuelle returer eller muligheten
til å utsette betaling.
– Hva tror dere blir de viktigste endringene framover,
teknologisk og markedsmessig?
Plattformer, markedsplasser og apper som samler flere
leverandører vil øke, da teknologien blir mer og mer avansert. Vi ser trenden
med at software-selskaper løser komplekse deler av kundereisen og tar hånd om administrative og
markedsføringoppgaver for alle sine tilknyttede selgere. For sluttkunder gjør
disse plattformene hverdagen enklere og valgfriheten på hvor/hvem man vil
handle fra, større. Det er ikke lenger bare Foodora, Wolt og UBER som jobber i
dette markedet, vi ser en økende trend av slike aktørene i Norden.
Omnikanal har fortsatt en vei å gå, men vi ser at flere
kunder/merchant spør etter disse løsningene hos oss. Det er fortsatt store deler som gjenstår
før markedet er komplett både på nett og i butikk. Ta for eksempel
tilgodelapper, her er det mange som utsteder disse fra butikk, men de er ikke
mulig å bruke på nett. Dette skaper friksjon for kunden og gir en dårlig kundereise.
BankID kommer med biometri (ansiktsgjenkjenning eller
fingeravtrykk), dette vil gjøre kundereisen for kortbetalinger mye enklere og kan i større
grad måle seg med wallets.
B2B BNPL og A2A blir to vertikaler som kommer til å danne
nye kundereiser for et utdatert marked, nemlig bedrift til bedrift salg. Her ser vi at store
deler av markedet kan fornye seg, med tanke på hvor langt B2C markedet har
kommet. Markedet er preget av mange manuelle prosesser og risikohåndtering som ligger på merchants. I
dagens marked er det ofte manuell registrering og sjekk av nye bedriftskunder, egen håndtering
av kredittsjekk og innkrevning.
– Kommer relativt nye betalingsaktører til å spise
markedsandeler fra de større og mer etablerte?
Ja, det ser vi allerede trenden på i dag. Tradisjonelt har
det vært bankene som leverte disse tjenestene og nå kommer det nye aktører hyppig. Aktørene som
kommer på markedet er gjerne fokuserte på dedikerte deler av næringskjeden og
bygger teknologi på toppen av eksisterende nettverk, gjerne med de nyeste
APIer. Dette skaper konkurranse for de etablerte, som ofte kan ha
vanskeligheter med å snu seg fort. Trenden er også at de større, litt utdaterte
selskapene kjøper opp de mindre for å hente kompetanse og teknologi.
– Tror dere aktører som Google, Apple og Samsung kommer til
å vokse på betaling for norske retailere?
Trenden er klar. Fler og fler har tatt i bruk Internasjonale
wallets under pandemien og akseptanse-graden øker hos merchants. Bankene holder igjen
på Apple Pay, da fler er investorer hos Vipps, men på sikt slipper de nok opp for
konkurransen og da får vi endelig se hvordan markedsadopsjonen blir fra de internasjonale
aktørene.
– Hva er de sterkeste konkurranseparameterne hos dere?
Dintero er agil og nøytrale hva gjelder betalingmetoder og
syr sammen de beste betalingsløsningene på markedet, på en effektiv måte. Hos
Dintero får du én plattform som samler alle de mest populære betalingsmetodene i en
integrasjon, en checkout og et samletsted for oversikt og rapportering.
Vi er et techfirst-selskap, og har utviklet APIer for
fremtidens løsninger. Hele vår plattform gjør at kunder og partnere kan
automatisere store deler onboardingen av nye kunder, lagring av kundedata,
utbetalingsregler og på sikt hvordan innsikt kan brukes til inntekt.