Kreativiteten blomstrer i varehandelen under pandemien. Elkjøp har funnet en betalingsløsning med Vipps som innebærer at kunden ikke trenger å forlate bilen.
Kreativiteten blomstrer i varehandelen under pandemien. Elkjøp har funnet en betalingsløsning med Vipps som innebærer at kunden ikke trenger å forlate bilen.

Elkjøp lar kundene betale med Vipps fra bilsetet

Nå er det mulig å få tv-en levert rett i bagasjerommet på en parkeringsplass og betale kontaktløst med mobilen uten å ha flyttet seg fra bilsetet. Elkjøp har laget en løsning med Vipps.

Publisert

Til tross for strenge smitteværnstiltak og krav til nedstenginger, blomstrer kreativiteten i varehandelen.

Varehandelen snur seg raskt og bruker teknologi på nye måter som forenkler handelen i en særdeles utfordrende periode. Gjennom «klikk og hent»-løsningen til Elkjøp kan nå varene leveres gjennom vindu eller i bagasjerommet på parkeringsplassene. Betalingen skjer kontaktløst med Vipps fra bilsetet.

Løsningen gjør handelen hos både åpne og midlertidig stengte butikker tryggere. Både fordi man ikke lenger trenger å forlate bilen, og fordi Vipps-løsningen gjør det mulig å betale uten noen form for berøring annet enn din egen telefon. For de som ikke ønsker å betale på parkeringsplassen, kan varene betales med Vipps på nett.

Mange foretrekker hentested

Selv om de fleste nordmenn foretrekker å få varene tilsendt hjem når de handler på nett, viser netthandelsundersøkelsen YouGov gjennomførte på vegne av Vipps i oktober at 16 prosent av befolkningen foretrekker å få varene levert på hentested. Disse kan nå glede seg over nye og forenklende hentemåter.

Kunden trenger ikke å forlate bilen.
Kunden trenger ikke å forlate bilen.

«Klikk og hent»-løsninger i tillegg til netthandel med hjemlevering blir stadig viktigere. For mange er det helt nødvendig for å holde hjulene i gang. Elkjøp startet med utlevering på parkeringsplassene allerede i mars, og samarbeider med Vipps for å gjøre betalingen så trygg, berøringsfri og enkel som mulig.

Rune Garborg er sjef i Vipps.
Rune Garborg er sjef i Vipps.

– Det har aldri vært så tydelige som nå at vi er avhengig av varehandelen og varehandelen er avhengig av oss. Utfordringen vi begge står ovenfor, gjør oss ekstremt motivert til å forenkle salget hos aktører som Elkjøp gjennom å tilpasse løsningene til nye smarte måter å handle på. Vi heier på en varehandel som tenker kreativt, og tenker gjerne sammen med andre aktører som ønsker å se på hvordan koronafloken kan løses, sier Rune Garborg i Vipps.

– Sikkerheten til våre ansatte og kunder, kommer alltid først. Det er også derfor vi har hatt mest fokus på å ivareta kolleger, samarbeidspartnere knyttet til Elkjøp og våre kunder under pandemien. Da er vi også avhengige av å kunne tilby gode løsninger til våre kunder, slik at de kan handle nødvendig elektronikk i en tid med strenge restriksjoner som nå, sier Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge.

– Vi er glade for at vi kan holde kontaktløs «Klikk og Hent» på parkeringsplassen åpen, også ved våre stengte butikker i Oslo-regionen – ved at betaling skjer i nettbutikken eller ved bruk av Vipps på parkeringsplassen, mens man sitter i bilen. Det er viktig for oss å bidra i dugnaden om å begrense smitte, og løsningen med Vipps gjør nettopp dette, i en tid hvor alternative handlemåter må til. Det har resultert i at vi nå har kunnet legge til rette for at varer fra oss kan leveres og betales trygt, helt uten fysisk kontakt med Elkjøp-ansatte, avslutter Schøyen Bergly.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS