Kid og Klarna inngår nordisk samarbeid
KID har inngått samarbeid med Klarna for hele Norden for vekst i netthandelen.
Selv om flere nordmenn la handleturen av hus- og hageprodukter til fysiske butikker i løpet av sommeren og høsten, har besøkstallene i netthandelen fortsatt å være stabile.
I løpet av våren og høsten har KID utviklet helt nye nettbutikker i Norge, Sverige, Finland og Estland, og inngått et samarbeid med Klarna som sin betalings- og shoppingløsning på nett.
Ifølge en stor global rapport som Klarna gjennomførte i løpet av tredje kvartal i år, oppga hele 38 prosent av nordmenn at de hadde handlet i fysisk butikk i kategorien hus og hage. I mars var den tilsvarende andelen 15 prosent. Samtidig har også andelen som oppgir de har handlet på nett økt fra 12 til 13 prosent.
– For Kid er en god og sømløs kundeopplevelse i alle kanaler viktig. Mange av våre kunder gjør research på nett, før de velger hvilken kanal de handler i. Vi har stor tro på at vi med en ny og felles e-complattform vil gi kundene våre en enda bedre kundereise. Vi er glade for at Klarna blir med som en viktig partner for å optimere reisen ytterligere, sier digital sjef i Kid, Cathrine Løken.
Økt omsetning og økt nettsalg
I tredje kvartal økte nettsalget med 13% totalt for selskapet, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Interiørkjeden omsatte for 751 millioner kroner kr i tredje kvartal. Det er en økning på 3% sammenlignet med samme periode i fjor
Hus og hage er blant produktkategoriene hvor netthandelen har økt svært kraftig i løpet av det siste året. Bare på Black Friday i år økte hele kategorien med hele 16 prosent hos Klarna, sammenlignet med fjorårets Black Friday. Ifølge Norgessjef i Klarna, Geir Østby, er det ingenting som tyder på at veksten skal avta fremover.
– Selvsagt er det slik at mange har ønsket seg tilbake i de fysiske butikkene for å kunne se, ta og føle på alt fra gardiner til sengetøy. Samtidig har muligheten til å handle på nett blitt både smidigere og enda mer inspirerende i løpet av pandemiperioden. Dette er KIDs nye satsing et strålende eksempel på. Det vil høyst sannsynlig bidra til at netthandelen i kategorien fortsatt vil vokse, men da også i et enda tettere samspill med de fysiske butikkene, sier Østby.
Flere vil handle med «betal senere» i kategorien
Klarnas globale rapport viser også at hele 24 prosent av nordmenn hadde foretrukket å betale for sine kjøp med en “Kjøp først - betal senere løsning” innenfor hus- og hagekategorien dersom dette hadde vært tilgjengelig,
Et flertall, 63 prosent, foretrekker denne løsningen for å få muligheten til å klemme og kjenne på produktet før de kjøper. Bare 5 prosent oppgir at de benytter seg av “Kjøp først – betal senere” for å slippe å betale med en gang.
– Det er viktig for Kid å jobbe med en partner som er opptatt av å sette kunden i fokus og som utvikler tjenester basert på kundens behov. Vi opplever at Klarna gjør nettopp det, og vi gleder oss til å jobbe tett sammen med Klarna i tiden som kommer, sier Kid sin digitale sjef, Cathrine Løken. (Pressemelding)