Nå kommer endelig mobilbetaling i butikker
Vipps tar nå steget inn i fysisk retail. Betalinger er i ferd med å bli et viktigere element i den totale kjøpsopplevelsen.
Vipps er meget godt kjent blant nordmenn – hele 3,8 millioner brukere har lastet ned appen. Hittil har appen mest blitt brukt til vennebetalinger og betalinger til lag og organisasjoner, men Vipps har i flere år hatt kommunisert ambisjoner om å få en solid posisjon også i handelen.
Det er i butikker de fleste betalingstransaksjonene foregår, og derfor er retail meget interessant. Butikker og sluttkunder spør oss stadig om når Vipps er på plass i butikk.
– Det er i butikker de fleste betalingstransaksjonene foregår, og derfor er retail meget interessant. Butikker og sluttkunder spør oss stadig om når Vipps er på plass i butikk, sier Vegar Wikhammer Heir som er kommersiell leder i Vipps.
Preges av samarbeid og lav pris
Vipps, BankID og BankAxept ble for to år siden samlet i ett selskap. Siden da har det vært naturlig å se det samlede tilbudet fra de tre selskapene under ett.
– Norge er et for lite land til at bankene skal eie flere produktselskaper. At de tre miljøene er blitt blandet, har styrket oss vesentlig på produktutvikling. For betalinger er eksempelvis identifisering viktig, og da er kompetansen fra BankID viktig, forklarer Heir.
Betalingsmarkedet i Norge har vært preget av godt samarbeid, men konkurransen er nå blitt mye tøffere - spesielt fra internasjonale betalingsaktører.
– Norge er det land i verden hvor kort brukes mest. Kunder legger igjen kontanter hjemme fordi kortløsningen alltid virker, sier Heir.
Vi tar dette for gitt, men slik er det ikke i andre land. Den norske samarbeidsmodellen har fungert og gitt Norge det laveste kostnadsnivået for betalinger i verden.
At vi ligger teknologisk langt framme og har lave kostnader bidrar til at internasjonale betalingsaktører som Google Pay og Apple Pay vil få det vanskeligere med å komme inn på det norske markedet enn i andre land.
Utfordringen til alle leverandører av betalingsløsninger er å oppnå kritisk masse, og å få utbredelse i butikker og hos sluttkunder samtidig.
En rekke betalingsalternativer har strandet fordi de ikke ble tatt i bruk av tilstrekkelig mange, for da blir enhetskostnaden høy.
Mobilbetaling snart også på plass i butikker
I nettbutikker har Vipps vært et betalingsalternativ en god stund allerede.
– Vi er fortsatt ingen stor aktør i forhold til kortbetaling og fakturabetaling i netthandelen, men stadig flere nettbutikker bruker oss. Og flere sluttkunder velger oss blant betalingsalternativene, konstaterer Vegar Wikhammer Heir fornøyd.
Men Vipps ønsker å være tilgjengelig overalt hvor folk betaler, og etter flere års utsettelse kommer endelig mobilbetaling i butikk, etter å ha vært varslet i mange år fra flere hold.
Heir røper at de "om ikke lenge "kommer med mobilbetaling basert på QR-kode i betalingsterminaler, forutsatt at hele verdikjeden spiller på lag med dem nå i sluttfasen før lansering.
Årsaken til at prosessen har dratt ut er teknologiske utfordringer og å finne en løsning som er god både for butikkene og kundene. Om handelen måtte ha byttet ut eksisterende terminaler og etablere nye kasseintegrasjoner, ville det ha blitt kostbart, så det er ikke ønskelig.
Butikkdriveren kan være trygg på at kunden som kommer inn, har Vipps-appen. Vi legger vekt på at det skal være enkelt for handelen å ta i bruk løsningen. BankAxept er svært kostnadseffektivt for kjedene.
Vipps' løsning bygger på BankAxept som nesten alle butikker i Norge har tilgang til.
At Vipps-transaksjoner i butikk skal legges på eksisterende infrastruktur medfører at handelen i beskjeden grad trenger å investere. Betalinger som gjøres gjennom Vipps vil komme med på de samme oppgjørsrapportene som handelen allerede får.
Leverandørene av kasseløsningene må åpne opp for Vipps, men butikkene selv trenger ikke å foreta seg noe.
– Butikkdriveren kan være trygg på at kunden som kommer inn, har Vipps-appen. Vi legger vekt på at det skal være enkelt for handelen å ta i bruk løsningen. BankAxept er svært kostnadseffektivt for kjedene, sier Heir.
Baserer seg på QR
At Apple har låst NFC på iPhone til sin egen betalingsløsning ApplePay har gitt betalingsleverandører en utfordring. Ikke bare i Norge, men over hele kloden. Heir bekrefter at de gjerne hadde brukt NFC for å komme raskere ut i markedet, men er fornøyd med QR-koder som også kan romme behovet for lojalitetskort, noe både kunder og brukersteder ønsker.
– QR er en svært god løsning som også er mye brukt, ikke minst i endel land i Asia hvor de i praksis hoppet over betalingskort og gikk rett på QR-kode, sier Heir.
QR brukes også av flyselskaper og hoteller.
Vipps kommende løsning for mobilbetaling i butikker fungerer ved at QR-koden vises i betalingsterminalen i butikken. Kunden holder telefonen foran, og koden skannes automatisk. Kunden får så beskjed om å godkjenne betalingen.
Hele prosessen skal gå fort. Smarttelefonene er blitt stadig bedre slik at det går raskere å åpne kamera-appen og skanne koden.
Selger gjennom partnere og integratorer
Når Vipps nå kommer tyngre inn i både netthandel og fysisk retail, følger de gjerne eksisterende kundeforhold i BankAxept. Retailere har en mengde av leverandører partnere, integratorer og tekniske løsninger å velge blant. Vipps har partneravtale med omtrent alle integratorer, og det er gjennom partnere Vipps skal vokse i retail i Norge.
Og fordi vi i Norge ligger så langt framme teknologisk, røper Heir at de i neste omgang også har internasjonale ambisjoner.