Vipps' nye løsning for mobilbetaling i kassa i butikker bygger på BankAxept som nesten alle butikker i Norge har tilgang til.
Vipps' nye løsning for mobilbetaling i kassa i butikker bygger på BankAxept som nesten alle butikker i Norge har tilgang til.

Nå kommer endelig mobilbetaling i butikker

Vipps tar nå steget inn i fysisk retail. Betalinger er i ferd med å bli et viktigere element i den totale kjøpsopplevelsen.

Publisert Sist oppdatert

Vipps er meget godt kjent blant nordmenn – hele 3,8 millioner brukere har lastet ned appen. Hittil har appen mest blitt brukt til vennebetalinger og betalinger til lag og organisasjoner, men Vipps har i flere år hatt kommunisert ambisjoner om å få en solid posisjon også i handelen.

Det er i butikker de fleste betalingstransaksjonene foregår, og derfor er retail meget interessant. Butikker og sluttkunder spør oss stadig om når Vipps er på plass i butikk.

– Det er i butikker de fleste betalingstransaksjonene foregår, og derfor er retail meget interessant. Butikker og sluttkunder spør oss stadig om når Vipps er på plass i butikk, sier Vegar Wikhammer Heir som er kommersiell leder i Vipps.

Preges av samarbeid og lav pris

Vipps, BankID og BankAxept ble for to år siden samlet i ett selskap. Siden da har det vært naturlig å se det samlede tilbudet fra de tre selskapene under ett.

– Norge er et for lite land til at bankene skal eie flere produktselskaper. At de tre miljøene er blitt blandet, har styrket oss vesentlig på produktutvikling. For betalinger er eksempelvis identifisering viktig, og da er kompetansen fra BankID viktig, forklarer Heir.

Betalingsmarkedet i Norge har vært preget av godt samarbeid, men konkurransen er nå blitt mye tøffere - spesielt fra internasjonale betalingsaktører.

– Norge er det land i verden hvor kort brukes mest. Kunder legger igjen kontanter hjemme fordi kortløsningen alltid virker, sier Heir.

Vegar Wikhammer Heir er kommersiell leder i Vipps.
Vegar Wikhammer Heir er kommersiell leder i Vipps.

Betaling som del av kundeopplevelsen

Mobilbetalinger på nett og i butikk forventes framover i tid å støtte elektroniske kvitteringer og kobling til lojalitetsprogram. Løsningen må åpne for god kommunikasjon tilbake til kundene om status for poengopptjening etc.

– Med en rikere betalingstjeneste kan kjedene levere bedre service til kundene sine. Betalinger vil bli mer enn en ren betaling, og bygget inn som en del av den totale kjøpsopplevelsen, sier Vegar Wikhammer Heir.

Coop har eksempelvis scoret på å være tidlig ute med en god betalingsløsning som er helt integrert med lojalitetsprogrammet.

– Framover tror vi at vi vil se en differensiering mellom butikkene ut fra i hvilken grad de omfavner nye måter å handle på. De beste vil kommunisere med kunden både før og etter kjøpet. Denne reisen for retailerne er det essensielt at vi betalingsaktører er med på, sier Heir.

Vi tar dette for gitt, men slik er det ikke i andre land. Den norske samarbeidsmodellen har fungert og gitt Norge det laveste kostnadsnivået for betalinger i verden.

At vi ligger teknologisk langt framme og har lave kostnader bidrar til at internasjonale betalingsaktører som Google Pay og Apple Pay vil få det vanskeligere med å komme inn på det norske markedet enn i andre land.

Utfordringen til alle leverandører av betalingsløsninger er å oppnå kritisk masse, og å få utbredelse i butikker og hos sluttkunder samtidig.

En rekke betalingsalternativer har strandet fordi de ikke ble tatt i bruk av tilstrekkelig mange, for da blir enhetskostnaden høy.

Mobilbetaling snart også på plass i butikker

I nettbutikker har Vipps vært et betalingsalternativ en god stund allerede.

– Vi er fortsatt ingen stor aktør i forhold til kortbetaling og fakturabetaling i netthandelen, men stadig flere nettbutikker bruker oss. Og flere sluttkunder velger oss blant betalingsalternativene, konstaterer Vegar Wikhammer Heir fornøyd.

Men Vipps ønsker å være tilgjengelig overalt hvor folk betaler, og etter flere års utsettelse kommer endelig mobilbetaling i butikk, etter å ha vært varslet i mange år fra flere hold.

Heir røper at de "om ikke lenge "kommer med mobilbetaling basert på QR-kode i betalingsterminaler, forutsatt at hele verdikjeden spiller på lag med dem nå i sluttfasen før lansering.

Årsaken til at prosessen har dratt ut er teknologiske utfordringer og å finne en løsning som er god både for butikkene og kundene. Om handelen måtte ha byttet ut eksisterende terminaler og etablere nye kasseintegrasjoner, ville det ha blitt kostbart, så det er ikke ønskelig.

Butikkdriveren kan være trygg på at kunden som kommer inn, har Vipps-appen. Vi legger vekt på at det skal være enkelt for handelen å ta i bruk løsningen. BankAxept er svært kostnadseffektivt for kjedene.

Vipps' løsning bygger på BankAxept som nesten alle butikker i Norge har tilgang til.

At Vipps-transaksjoner i butikk skal legges på eksisterende infrastruktur medfører at handelen i beskjeden grad trenger å investere. Betalinger som gjøres gjennom Vipps vil komme med på de samme oppgjørsrapportene som handelen allerede får.

Leverandørene av kasseløsningene må åpne opp for Vipps, men butikkene selv trenger ikke å foreta seg noe.

– Butikkdriveren kan være trygg på at kunden som kommer inn, har Vipps-appen. Vi legger vekt på at det skal være enkelt for handelen å ta i bruk løsningen. BankAxept er svært kostnadseffektivt for kjedene, sier Heir.

Baserer seg på QR

At Apple har låst NFC på iPhone til sin egen betalingsløsning ApplePay har gitt betalingsleverandører en utfordring. Ikke bare i Norge, men over hele kloden. Heir bekrefter at de gjerne hadde brukt NFC for å komme raskere ut i markedet, men er fornøyd med QR-koder som også kan romme behovet for lojalitetskort, noe både kunder og brukersteder ønsker.

– QR er en svært god løsning som også er mye brukt, ikke minst i endel land i Asia hvor de i praksis hoppet over betalingskort og gikk rett på QR-kode, sier Heir.

QR brukes også av flyselskaper og hoteller.

Vipps kommende løsning for mobilbetaling i butikker fungerer ved at QR-koden vises i betalingsterminalen i butikken. Kunden holder telefonen foran, og koden skannes automatisk. Kunden får så beskjed om å godkjenne betalingen.

Hele prosessen skal gå fort. Smarttelefonene er blitt stadig bedre slik at det går raskere å åpne kamera-appen og skanne koden.

Selger gjennom partnere og integratorer

Når Vipps nå kommer tyngre inn i både netthandel og fysisk retail, følger de gjerne eksisterende kundeforhold i BankAxept. Retailere har en mengde av leverandører partnere, integratorer og tekniske løsninger å velge blant. Vipps har partneravtale med omtrent alle integratorer, og det er gjennom partnere Vipps skal vokse i retail i Norge.

Og fordi vi i Norge ligger så langt framme teknologisk, røper Heir at de i neste omgang også har internasjonale ambisjoner.

Kjeder tilbyr betaling med Vipps i kassa

Å kunne betale med Vipps i kassa ble ekstra aktuelt i koronatiden. Kjeder har etterspurt løsninger som minimerer behovet for at fysisk kontakt i betalingsøyeblikket, i tillegg til enklere løsninger for hjemlevering av varer. Med Vipps i kassa betaler kunden enkelt ved å oppgi telefonnummer og godta forespørselen i Vipps.

Kjeder som Høyer, Bergans, Bygger'n og Traktøren har tatt i bruk løsningen, og kan ta betalt fra kunder uten at de må møte opp fysisk i butikken. Så langt er det cirka ti integrerte kassapartnere som tilbyr Vipps i kassa, blant annet Front Systems, Datanova og de som er integrert med Dintero.

Med Vipps i kassa gjennomføres betalingen via telefonnummeret til kunden.

Vipps i kassa er en betalingsløsning som integreres mot kassa til brukerstedet. Varene slås inn som normalt, og kunden oppgir telefonnummeret sitt. På mobilen får kunden et pushvarsel om betaling, som bekreftes i Vipps. Betalingen registreres automatisk i kassasystemet – akkurat som vanlig, i tillegg til at løsningen er integrert mot regnskap og oppgjør.

Løsningen egner seg både for butikker med fysisk handel og for hjemlevering av varer, som flere har begynt med den siste tiden. Kunden kan da godta betalingen hjemmefra og varene kjøres ut.

− Norske bedrifter har vært ekstremt løsningsorienterte og tilpasningsdyktige i den utfordrende perioden vi nå er inne i, og tar i bruk helt nye metoder for å dekke kundenes behov uten at man møtes fysisk eller behøver å trykke på en terminal. Vi heier på den viktige jobben de gjør, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps.