Cato Storm er Sales Manager Norway i PayEx som nå lanserer tjenesten Butikkonto.

Innovatører i betalingsbransjen

PayEx tilbyr Nordens bredeste spekter av betalingsalternativer for butikker, både fysisk og på nett. Nå lanserer de "Butikkonto".

Publisert

PayEx er en av tilbyderne med det bredeste utvalget av betalingsløsninger på det nordiske markedet. Kundene kjennetegnes av at de ønsker både de mest innovative og moderne, men også de tradisjonelle betalingsløsningene levert av én og samme leverandør. PayEx understreker betydningen av å være omnikanal, hvor flere tjenester settes sømløst sammen. Noe som blir stadig viktigere for kjedene, for en mer enhetlig løsning ut mot sluttkundene skaper en bedre kjøpsopplevelse. Eksempler på kjeder som PayEx har som kunder er Reitan Convenience, Elkjøp, Power og XXL.

Lanserer butikkonto

Den største nyheten fra PayEx er at de snart lanserer tjenesten Butikkonto. Cato Storm, Sales Manager Norway, beskriver den nye tjenesten overfor Retailmagasinet:

Butikkonto, eller Handlekonto som den også kalles, er en innovasjon basert på tradisjonelle betalingsløsninger og bygger på opparbeidet handlemønster hos sluttkunden. Butikken eller butikkjeden inngår avtale med PayEx om å kunne tilby sine sluttkunder muligheten til å handel cashfritt mot en såkalt Butikkonto.

Løsningen fungerer på den måten at når kjøpet slås inn på kassen, får sluttkunden valget om hvordan han/hun vil betale. Dette gjøres enten med cash, kort eller med den nye butikkontoen.

Hvis sluttkunden for eksempel mangler penger, trenger han kun å legitimere seg for å sette kjøpet på butikkontoen og dermed få gjort kjøpet mot sin butikkonto. Det er altså snakk om en virtuell kontokreditt, men altså uten at det trengs noe plastkort med kode som kunden må huske på.

PayEx er en av tilbyderne med det bredeste utvalget av betalingsløsninger på det nordiske markedet. For så vel fysiske butikker som netthandel.

PayEx er blant de første på markedet med en slik løsning, selv i verdensmålestokk.

Fordelen med butikkonto for kjeden er større kundelojalitet samt lavere kostnader. De totale transaksjonskostnadene ved butikkonto er faktisk lavere enn dagens nivå hos kortselskapene, så det er et svært effektivt betalingsvalg for butikkene og kjedene.

Kjøpt opp, forblir egen enhet

I fjor vår ble PayEx kjøpt opp av Swedbank, men de vil fortsatt bestå som en selvstendig enhet, og navnet PayEx videreføres.

PayEx tilbyr et bredt produktspekter, hele veien fra faktura til betalingsterminaler og finansieringstjenester. Nettopp bredden var noe Swedbank fant attraktivt da de kjøpte selskapet.

– Oppkjøpet ga oss en ny drive. Swedbank er en god eier og investerer tung i vår videre satsning. Blant annet er bemanningen vesentlig styrket både på salg og IT, og vi satser mer på markedsføring enn før, sier Storm.

Produktutviklingen er fordelt noenlunde 50/50 mellom Sverige og Norge. Faktura utvikles i Sverige, men tjenester som betalingsterminaler, lojalitetsløsninger og bransjespesifikke løsninger innen helse og fuel, utvikles primært i Norge. At såpass mye av produktutviklingen skjer i Norge – i et selskap som opprinnelig er svensk – skyldes delvis oppkjøp av noen norske selskaper.

SmartOS kommer til betalingsterminalene

Cato Storm forteller at de mot slutten av inneværende år vil levere betalingsterminaler med «SmartOS» som gjør det mulig å legge egne apper inn i betalingsterminalene med kunde- og kjedespesifikt innhold – eller tjenester fra tredjeparter.

PayEx har en god stund tilbudt betalingsterminaler med støtte for contactless betaling, og flere kjeder har skiftet ut sine eldre terminaler til nyere terminaler med slik støtte.

Ingenico er PayEx' leverandør av både faste og mobile terminaler, mens morselskapet Swedbank har terminaler levert fra Verifone. Begge de store terminal gigantene formidles derfor av konsernet.

Mobilbetalinger har ikke tatt av

I fjor spådde de fleste at mobilbetalinger raskt vil bli rullet ut i retail, men slik har det ikke gått. Cato Storm peker på at forbrukere ikke vil endre betalingsmetode før det kommer på plass nye løsninger som er enklere og raskere. Betaling med tradisjonelt bankkort er svært godt innarbeidet, og en betaling gjennomføres fort.

Derfor gjenstår fortsatt endel produktutvikling før mobilbetalinger kan ta opp kampen i retail.

I tillegg viste en den store, årlige undersøkelsen «Sverige betalar» – som PayEx gjennomførte i Sverige i fjor – at faktura som betalingsalternativ overraskende nok lever i beste velgående.

– Men selve papirfakturaen er på hell. I stedet vil fakturaen får andre former for distribusjon til sluttkunden. Eksempelvis Avtalegiro, Digipost, Vipps faktura og faktura mot handlekonto, sier Storm.

E-Com vokser med 15-20 prosent årlig, men det forretningsområdet som vokser hurtigst hos PayEx, er kjøp av fakturaer fra brukerstedet (factoring).

Gigantene kommer?

PSD2-reglene åpner for at det blir lettere å bli finansaktør framover. Cato Storm mener at reglene vil gi mer tids- og kostnadseffektive betalingsløsninger. Transaksjonskostnadene vil falle, noe bankene vil tape inntekter på. Men bankene vil også i framtida score på at kundene forbinder dem med trygghet. Folk vil ikke overlate pengene sine og betalingene til hvem som helst. Likevel må vi regne med at det blir mer P2P-betalinger i framtida.

– Vil aktører som Facebook, Apple Pay, Samsung Pay og Google Wallet komme på banen, også i Norge?

– i 2015-16 så det ut som det ville bli en lang rekke leverandører, men siden er det kommet en nedskalering, svarere Storm.

En wallet alene har liten verdi, i tillegg må man ha distribusjon. Vipps er blitt helt dominerende i Norge, og i Danmark og Sverige har henholdsvis MobilePay og Swish tilsvarende posisjoner.

Storm tror at de internasjonale gigantene nøye vil vurdere hvilke land de går inn i. Norge er ikke blant de landene som prioriteres høyest, grunnet vårt svært effektive betalingssystem med lave transaksjonskostnader.

Cato Storm tror at Facebook er den av gigantene som har best muligheter til å få fotfeste:

– Fordi Facebook har sluttkunder, og de har en markedsplass. Facebook vil trolig øke sin satsning på netthandel som en del av sin løsning. Dette er allerede i full gang i USA og Asia. Men vi ser at det er en større treghet i endring av bruksvaner hos sluttkunder, så implementering av helt nye betalingsløsninger tar mye mer tid enn det man skulle tro. På den annen side: Konvertering fra ganske like alternativer kan gå lynraskt.

Powered by Labrador CMS