Viveca Samuelsson, Head of Nordic Sales, gir uttrykk for hva Worldline tror om utviklingen i bransjen.
Magnus Ragnvid
Dette tror Worldline om fremtidens betalingsløsninger
Retailmagasinet spurte betalingsaktører om status for betalingsløsninger i retail i dag og om forventet utvikling framover. Her er svarene fra Worldline.
Viveca Samuelsson, Head of Nordic Sales i Worldline, svarer på Retailmagasinets spørsmål.
– Hva tror dere har vært de viktigste endringene innen betalingsløsninger
for detaljhandelen de siste årene?
Nye regelverk har påvirket betalingsindustrien i stor grad
de siste årene. Et eksempel er direktivet PSD2, som har økt kravet til
datasikkerhet og personvern. Samtidig har det å betale blitt enklere enn noen
gang. Nye ordninger som Vipps og digitale lommebøker på telefonen har blitt
populære. I et forsøk på å øke effektivitet og produktivitet i butikken velger
stadig flere detaljister selvbetjente kasser for betaling. Kravene til
virksomheter endres fortløpende. Worldline tilbyr virksomheter spesifikke
løsninger tilpasset omfang og behov, slik at virksomhetene kan imøtekomme krav
fra myndigheter og forbrukere.
– Hva tror dere utgjør de viktigste endringene fremover
innen teknologi og marked?
Dagens forbrukere er digitale. Det er viktig at detaljister
er oppmerksomme på den endrede atferden vi ser. Uavhengig av om handelen
foregår i butikk eller på nett forventer forbrukeren en sømløs opplevelse. Det
kommer stadig teknologiske nyvinninger som gjør det mulig med innovative
forretningsmodeller. Samtidig er de makroøkonomiske virkningene av konflikt,
energikrise og inflasjon vanskelige å forutse. Dette krever i sin tur
tilpasningsevne hos den enkelte detaljist.
– Hvordan påvirkes de etablerte markedsaktørene av relativt
nye aktører?
Markedet får stadig nye aktører, oppstartsbedrifter og
finansteknologiselskaper. Med nye spesifikke nisjetilbud oppstår det en
markedstransformasjon. Samtidig har de større markedsaktørene fordelen av at de
er globalt etablert. Geografisk rekkevidde blir stadig viktigere for å sikre
seg markedsandeler, og bidrar til innovative partnerskap på tvers av
landegrenser. Det globale aspektet skaper på sin side et konkurranseutsatt
landskap, som trolig vil fortsette utviklingen i høy hastighet. Worldline
balanserer disse markedsaspektene. Parallelt med at Worldline jobber med
finansteknologiselskaper og inkubatorer, utnytter Worldline sin tilegnede
markedsposisjon innen global betalingsteknologi.
– Tror dere aktører som Google, Apple og Samsung vil bli mer
populære blant norske detaljister?
Digitale lommebøker på mobiltelefonen har blitt et populært
tilskudd blant forbrukerne. Sannsynligvis vil bruken av lommebøkene øke
ytterligere, ettersom det er en praktisk betalingsløsning. Detaljister som har
en NFC-aktivert betalingsterminal, som er standarden for Worldline sine
kortterminaler, kan ta imot slike betalinger. Kortterminalene kan da ta imot
betaling uavhengig av om det er fra Google, Apple eller Samsung sitt
system.
– Hva er deres sterkeste konkurransefortrinn?
Worldline hjelper både små og store bedrifter. Gjennom
avansert betalingsteknologi er Worldline med på å drive over én million
bedrifter rundt om i verden. Vi tror ikke det finnes én betalingsløsning som
passer for enhver virksomhet. Derfor tilbyr vi skreddersydde løsninger, tilpasset
virksomhetens behov og ambisjoner.