Svenske kjeder sent ute med mobilbetaling
I Danmark, Norge og Finland oppgir 29 prosent av kjedene at de har en sentral løsning for å motta hhv. betalinger via Mobile Pay, Vipps eller Swish. I Sverige er det tilsvarende tallet 11 prosent.
Det melder Dagens Handel. Men nå er også svenske kjeder klare for Swish, fremgår det r av en fersk undersøkelse av mobilbetalinger gjennomført av økonomistudentene Henrik Bodén og Karin Bengtsson ved Uppsala universitet på oppdrag av Uppsala-selskapet ID24. 68 av de 100 største butikkjedene i Norden har deltatt i studien, som tydelig viser blant annet at svenske Swish, norske Vipps og danske Mobile Pay vokser i popularitet utenfor handelen.
Av de svenske kjedene uten en sentral løsning for Swish, tror vel en tredjedel at en slik løsning vil være på plass innen 2020, hvorav 15 prosent allerede i år. Det betyr at Swish i løpet av to år kan integreres i 40–50 prosent av de svenske butikkene.
Henrik Bodén har nylig tilbrakt et semester i Kina, og bemerker hvor mye lenger kineserne har kommet når det gjelder mobilbetalinger. Kredittkort er nå uvanlig, og nesten alle betalinger i butikken skjer via mobil.
– Praktisk talt alt er på telefonen, så jeg fant resultatene i studien veldig positive, sier Henrik Bodén til Dagens Handel.