Kronikk
Nina Persson er Nordic country lead for netthandelsplattformen BigCommerce.
BigCommerce
Komponerbar teknologi nødvendig for modernisering av e-handel
Makroøkonomisk usikkerhet gir netthandlere behov for å redusere risiko og fremtidssikre netthandelsdriften ved å gjøre smarte teknologiinvesteringer. Komponerbar e-handel har blitt den foretrukne modulære tilnærmingen for fremtidstenkende B2C- og B2B-netthandlere, skriver kronikkforfatteren.
Av
Nina Persson, Nordic country lead for netthandelsplattformen BigCommerce
Grunnen til at komponerbar e-handel har blitt den foretrukne modulære tilnærmingen er enkel: Fleksibilitet og smidighet er
nødvendig for å bygge motstandskraft og raskt kunne respondere på endringer. En komponerbar tilnærming er bygget på MACH-designprinsipper (microservices,
API-first, cloud-native SaaS, headless) for å gi merkevarer og detaljhandlere
friheten til å velge teknologi som passer akkurat deres unike forretningsbehov
og mulighet for kontinuerlig utvikling av netthandelsøkosystemet.
Dette er noen
nøkkelfordeler:
Fleksibilitet: I stedet for å støtte
seg på én leverandør for alle behov, gir en komponerbar e-handelstilnærming frihet
til å velge de beste leverandørene for å sette sammen en robust e-handelsteknologistabel
som møter den enkelte virksomhets behov, eksempelvis skiftende nettkjøpsadferd blant
kunder.
Skalerbarhet: Fleksibiliteten til å utvide,
bytte ut og integrere tredjepartsapplikasjoner gjør at teknologistakken kan vokse
i takt med bedriftens vekst. Den modulære komponenten som komponerbar teknologi
innebærer, gir bedrifter fleksibiliteten som trengs for å levere innovative kundeopplevelser
som gir konkurransefortrinn.
Fremtidssikring: Ved å ikke være låst
til ett system kan bedrifter gjøre smarte, kostnadseffektive investeringer for
å opprettholde innovasjon og vekst parallelt med fremveksten av nye teknologier
og trender. Det beskytter også mot endringer og økonomisk usikkerhet.
One size passer ikke alle
Selv
om en monolittisk, én-størrelse-passer-alle-tilnærming var tilstrekkelig for
bare noen få år siden, er den nå foreldet og vil ikke gi innovasjon og vekst i netthandelen
på lang sikt.
Til tross for at en monolittisk vei
kan fungere for bedrifter med begrensede krav, gir en komponerbar tilnærming
smidighet til å levere innovative nettopplevelser raskt og skalerbart ved
lansering av flere merkevarer eller nettsider, ekspansjon til nye regioner eller
salg på tvers av kanaler som markedsplasser eller sosiale plattformer.
Bygg forretningsresistens med komponerbar teknologi
Komponerbar teknologi oppnås ved å kombinere «packaged business
capabilities» (PBCs). PBC-er er programvarekomponenter som oppfyller spesifikke
forretningsbehov, f.eks. en virtuell handlekurv, ordreadministrasjon eller
kontoadministrasjon.
Ved å utnytte en komponerbar netthandelsløsning
kan netthandlere diversifisere teknologiske tredjepartsløsninger og utnytte
åpen teknologi. I stedet for å stole på én leverandør for alle forretningskrav,
kan bedrifter enkelt kombinere komponenter til tilpassede teknologistabler som
kan byttes ut uavhengig etter hvert som forretningsprioritetene endres. Dette
utvider ikke bare tilbudet, men netthandlere kan justere funksjonsområder
enkeltvis uten at det går på bekostning av andre.
Videre kan utviklere bruke
front-end-rammeverk som de allerede er kjent med, markedsførere kan bruke et
innholdsstyringssystem (CMS) for å gjøre raske endringer i kampanjer, innhold
og mer – og på slutten av dagen gir det større effektivitet fordi ansatte har
smidige verktøy.
Skape sikkerhet i usikkerhet
Når
virksomheter vurderer netthandelsstrategiene mot et usikkert makroøkonomisk
bakteppe, må de vurdere hvilke moderne netthandelsteknologier som trengs for å
levere gode resultater. Med en tilpasningsdyktig og fremtidssikker tilnærming
til netthandel kan virksomheter reagere på uventede endringer og bygge
forretningsresistens som styrker konkurransegrunnlaget.