Utfordrer sikter på 20% av bilvaskemarkedet i Norge
Wash World er i gang i Norge og satser på 20% markedsandel på bilvask gjennom lavpris og abonnement.
Bilvaskekjeden Wash World ble etablert i Danmark i 2013, og er nå fullt etablert i landet med 75.000 abonnenter. Driften er positiv, og kjeden tar sikte på å oppnå samme posisjon i Sverige og Norge. Siden i fjor høst har Michael Rask jobbet på heltid som country manager med ansvar for å etablere Wash World i disse to landene.
– Vi kommer inn som utfordrer med lav pris og baserer oss på abonnement. Sett fra et Wash World-perspektiv er disse to markedene underutviklet, sier Rask til Retailmagasinet.
Han mener at det ikke trenger å koste så mye å vaske bilen sin som det gjør i dag. Som utfordrer skal de presse prisene nedover. Billigste vask koster 69 kroner, og med et abonnement fra 119 kroner måneden får kunden tilgang til ubegrenset antall vasker.
– Vår abonnementspris ligger på ca halvparten av snittsprisen på en enkeltvask hos øvrige aktører i Norge, sier Rask.
Vil ha 20% markedsandel
Satsingen er kapitalkrevende. En ny stasjon koster mellom 6-12 millioner, avhengig av grunnforholdene. Finansieringen på én milliard kroner er på plass og kommer fra Henrik Rossing som i sin tid etablerte treningskjeden Fitness World. Den solgte han i 2015 til et investeringsfond med stor gevinst. Rossing tar med den vellykkede forretningsmodellen – som baserer seg på lavpris og abonnement – over til en ny bransje.
I Norge budsjetterer Wash Word med 50 anlegg med i snitt to vaskehaller pr anlegg. Altså 100 vaskehaller.
Den første vaskehallen i Norge var i drift i mai i fjor, og nå er seks maskiner i drift, fordelt på fire steder: Sarpsborg, Gjøvik, Larvik og Grimstad. I løpet av et halvt år skal antallet være doblet.
– Vi ønsker en markedsandel på 20 prosent slik vi har i Danmark. I Norge har vi et mål om 50.000 abonnenter, sier Rask.
Utfordring: Tomter
Den største utfordringen er å finne egnede lokasjoner. I Norge er dette ifølge Rask vanskeligere enn i øvrige skandinaviske land.
– Vi vil ha minst 20.000 innbyggere innen ti minutters kjøreavstand, og i tillegg minst 5-6.000 som passerer pr døgn. Tomta må minst være på 800 m2, hvorav vaskeanlegget opptar 150-250 m2, forteller Rask.
Med prisene de opererer med er de avhengig av volum. Tomten må være synlig fra hovedvei, noe som gjør det mer krevende finne lokalisering.
– Vi kontakter private og offentlige aktører. En vaskehall bidrar med ca 30.000 kunder i året, noe som er attraktivt for annen handel i området. En vaskehall er derfor en god nabo, sier norgessjefen.
God nabo, men lite ledig p-areal
Wash World er relevant nabo for kjøpesentre, handelsparker, dagligvarebutikker, bensinstasjoner, fastfoodrestauranter, ladestasjoner for elbiler og treningssentre.
Å legge en vaskehall på en del av en parkeringsplass er attraktivt, og i Sverige og Danmark har Wash World etablert flere vaskehaller her. Men utfordringen her til lands er at norske aktører ofte mener at de ikke har flere parkeringsplasser enn de må ha, og derfor ikke har noe areal å avgi. Også kjøpesentre har sjelden noe areal å avgi utendørs.
Å etablere vaskehaller inne i parkeringshus er krevende grunnet de fysiske dimensjonene som kreves, særlig takhøyde.
– I Sarpsborg har vi etablert et vaskeanlegg sammen med Citycon på et tidligere grøntareal som ble omregulert, forteller Rask.
Legger miljølista høyere enn dagens regler
Vaskehallene til Wash World bygges med vannrensingssystem under bakken selv om miljøkravene i Norge på dette feltet ikke er i nærheten så strenge som i Sverige og Danmark.
Å legge lista høyere enn strengt nødvendig gjør et vaskeanlegg klart dyrere.
– Vi legger likevel lista like høyt i Norge da vi forventer at kravene vil bli strengere også her. Vi gjenvinner blant annet 80-90 prosent av vannet. Kunden bruker bare seks liter nytt vann, resten er gjenbruksvann, avslutter Michael Rask.