Flere og flere av Maersk sine kunder går 100 % inn for å redusere utslippene fra sjøbåren transport.Maersk
Sjøtransport med biodrivstoff hjelper retailere mot nullutslipp
Med biodrivstoffet ECO Delivery Ocean tilbyr Maersk sine kunder muligheten til å håndtere transporter fullstendig med sertifisert grønt drivstoff til en fast kostnad. De tilsvarende klimagassbesparelsene bekreftes til kundene med et sertifikat, og disse transportene vil bli fritatt fra EU Emissions Trading System (ETS) avgifter av Maersk i fremtiden.
Maersk opplever at det kommer stadig flere kunder til som
investerer i fremtiden gjennom deres ECO Delivery løsning – de norske kundene
blir stadig mer bevisste.
– Vi har generelle
diskusjoner med alle våre kunder rundt bærekraft og utslippsreduserende tiltak
relatert deres logistikk. Vi ser nå en trend der ansvarsfulle kunder setter seg
klare bærekraftsmål og investeringsvilligheten er økende for løsninger som ECO
Delivery. Når det gjelder Europris spesifikt, så har de inngått en ECO Delivery
avtale med Maersk som omfatter alle deres oversjøiske aktiviteter, sier Joachim Zelow, Sales Executive, Maersk Norge AS.
I følge Zelow har Skandinavia kommet langt når det gjelder bærekraft. Maersk forsto viktigheten av å støtte Europris med å redusere utslippene med tanke på aksjonærer, investorer og viktigst, kundene. Med tilgang til data av høy
kvalitet, kan kjeden nå registrere fremgang og rapportere om sine utslipp med
tillit og åpenhet.
Redusert CO2 utslippene med 90 %
Maersk og Europris har samarbeidet innenfor logistikk i mer enn 15 år, bærekraftelementet er lagt til de siste årene. Dette biodrivstoffet
er et effektivt verktøy å bruke, for Europris sin del har det redusert utslippene
av CO2 med 90 %.
– Som eier av prosjektet for Maersk, har jeg benyttet meg av
våre bærekraft- og fuel-eksperter internt, for å lage et fullgodt prosjekt for
Europris, tilpasset deres behov, sier Joachim
Zelow.
Europris jobber
aktivt med å inkludere bærekraft i alle ledd av virksomheten, og avtalen med
Maersk styrker progresjonen i å oppnå utslippsmålene. De har forpliktet seg til Science Based Targets initiative, og skal innen 2050 oppnå netto nullutslipp.
– Europris er blant de første kundene som sender 100 % av
lasten sin under Maersk omsorg med ECO Delivery. Det er veldig spennende å se
flere og flere av våre kunder gå 100 % inn for å redusere utslippene fra
sjøbåren transport umiddelbart og uten noen kompromisser, sier Birna Odefors, Managing
Director of Maersk, Area
Nordics.
– Reduksjon av våre klimagassutslipp er et viktig strategisk
mål for selskapet vårt. Samarbeidet med partnere som søker moderne løsninger og
muligheter er derfor avgjørende for å nå våre ambisjoner, sier Pål-Christian Andersen, Logistics Director i
Europris.
All the way to Zero
Eco Delivery har et mye mindre fotavtrykk enn tradisjonelt
marint drivstoff. Utregningene og sammenligningsgrunnlaget på dette er komplisert,
men alt er sertifisert og tredjepartsverifisert og dokumentert hele veien. All output,
alle data og alt som brukes i klimaregnskapet er offisielt. Hele reisen til
drivstoffet, fra råstoff, produksjon, transport osv. er med i dette regnskapet,
i tillegg til selve forbruket om bord på frakteskipet.
Maersk har satt sikte på å ha netto nullutslipp av
klimagasser innen 2040 ved hjelp av ny teknologi. En seriøs klimaforpliktelse
som de påtar seg for å hjelpe sine kunder med utfordrende mål for reduksjon av
klimagassutslipp (GHG).
Maersk er kjent for sitt bidrag til utviklingen av
bærekraftige løsninger innen oversjøisk transport.
Andre store norske kunder som bruker ECO Delivery er
Lilleborg og Norsk
Hydro.
Karoline Lindsholm Bunzel, Sourcing Manager i Lilleborg sier
at de valgte Maersk, fordi de hadde god dokumentasjon og system for
sertifisering av biodrivstoff. De eier flåten selv og kan dermed påvirke
direkte med sine beslutninger. I tillegg har de god tilgang på
annengenerasjons** biodrivstoff ved et stort nettverk av havner.
Lilleborg ønsker å påvirke direkte, og ta en ledende
posisjon i å gjøre gode, bærekraftige valg. Dette gjøres ved å stille krav til
egne leverandører. Valget av Maersk er bevisst, og Lilleborg oppfatter det som
en stor fordel at transportøren har høy troverdighet, og ikke driver
grønnvasking.
Lilleborgs avtale med Maersk kutter også 90% av CO2-ustlippene på langdistansesjøtransport i forhold til tidligere.
Norsk Hydro startet
sitt samarbeid med Maersk allerede i 2022, ved å velge Maersk ECO Delivery for
sin sjøtransport.
– Andre skandinaviske kunder som har investert i vår
ECO Delivery løsning er Electrolux, IKEA, H&M og Novo Nordisk, sier Zelow.
Dokumenterer indirekte utslipp
Marit Vårdal i Maersk kan fortelle at de har en del
initiativ som går på reduksjon av CO2 utslipp, og mange innen retail er etter
hvert også opptatt av Scope 3 utslipp – indirekte utslipp. Dette er utslipp
knyttet til alt av varer og tjenester som virksomheten kjøper inn og
selger. Dette er en stor og kompleks kategori som omhandler alle indirekte
utslipp, bortsett fra energibruken som er Scope 2. Her er dokumentasjonen fra Maersk viktig.
Flere andre rederier benytter seg også av denne
teknikken, sustainable fuel options som det kalles, enten ved bruk av LNG –
flytende naturgass, eller biodrivstoff slik som Maersk gjør.
Fakta:
*Grønt Drivstoff
Maersk definerer «grønt drivstoff» som drivstoff med lave
til svært lave klimagassutslipp over livssyklusen sammenlignet med fossilt
brensel. Maersks grønne drivstoff og dets forsyningskjede er verifisert av
International Sustainability and Carbon Certification (ISCC). Metodikken for
regnskapsføring av utslipp er basert på GLEC (Global Logistics Emission
Council) og er sertifisert av Smart Freight Center. Vi sikrer automatisk
generert ytelsessporing av Maersk ECO Delivery-forsendelser. Maersk ECO Delivery
CO₂e sparesertifikater vil bli utstedt. Metoden er revidert av PwC i samsvar
med International Standard of Assurance Engagements 3410 (ISAE 3410 – Assurance
Engagements on Greenhouse Gas Statements), som viser CO₂e-besparelser innenfor
omfanget av Maersk ECO Delivery-avtalen.
Førstegenerasjonsbiodrivstoff:
Er laget av
førstegenerasjonsavlinger (f.eks. mais, soya, raps, palmer, sukkerrør,
sukkerroer, solsikke, energivekster) eller råstoff som vanligvis brukes til
fôrformål.
** Annengenerasjonsbiodrivstoff:
Er laget av biomasseavledet drivstoff fra
avlingsplanter eller avfall, for eksempel brukt matolje eller matavfall.
GHG-utslipp
Greenhouse Gas Protocol, er en internasjonal standard for måling og rapportering av klimagassutslipp. Protokollen gir rammene for hvordan bedrifter og organisasjoner kan utvikle sine klimaregnskap, og den er et viktig verktøy for å sikre at utslippsrapportering er konsistent og pålitelig.