Maersk frakteskip. Blått containerskip på sjøen.
Flere og flere av Maersk sine kunder går 100 % inn for å redusere utslippene fra sjøbåren transport.

Sjøtransport med biodrivstoff hjelper retailere mot nullutslipp 

Med biodrivstoffet ECO Delivery Ocean tilbyr Maersk sine kunder muligheten til å håndtere transporter fullstendig med sertifisert grønt drivstoff til en fast kostnad. De tilsvarende klimagassbesparelsene bekreftes til kundene med et sertifikat, og disse transportene vil bli fritatt fra EU Emissions Trading System (ETS) avgifter av Maersk i fremtiden.

Publisert

Maersk opplever at det kommer stadig flere kunder til som investerer i fremtiden gjennom deres ECO Delivery løsning – de norske kundene blir stadig mer bevisste.

Portrett Joachim Zelow.
Joachim Zelow, Sales Executive, Maersk Norge AS

 – Vi har generelle diskusjoner med alle våre kunder rundt bærekraft og utslippsreduserende tiltak relatert deres logistikk. Vi ser nå en trend der ansvarsfulle kunder setter seg klare bærekraftsmål og investerings­villigheten er økende for løsninger som ECO Delivery. Når det gjelder Europris spesifikt, så har de inngått en ECO Delivery avtale med Maersk som omfatter alle deres oversjøiske aktiviteter, sier Joachim Zelow, Sales Executive, Maersk Norge AS.

I følge Zelow har Skandinavia kommet langt når det gjelder bærekraft. Maersk forsto viktigheten av å støtte Europris med å redusere utslippene med tanke på aksjonærer, investorer og viktigst, kundene. Med tilgang til data av høy kvalitet, kan kjeden nå registrere fremgang og rapportere om sine utslipp med tillit og åpenhet.

Redusert CO2 utslippene med 90 %

Maersk og Europris har samarbeidet innenfor logistikk i mer enn 15 år, bærekraftelementet er lagt til de siste årene. Dette biodrivstoffet er et effektivt verktøy å bruke, for Europris sin del har det redusert utslippene av CO2 med 90 %.

– Som eier av prosjektet for Maersk, har jeg benyttet meg av våre bærekraft- og fuel-eksperter internt, for å lage et fullgodt prosjekt for Europris, tilpasset deres behov, sier Joachim Zelow.

Europris jobber aktivt med å inkludere bærekraft i alle ledd av virksomheten, og avtalen med Maersk styrker progresjonen i å oppnå utslippsmålene. De har forpliktet seg til Science Based Targets initiative, og skal innen 2050 oppnå netto nullutslipp. 

– Europris er blant de første kundene som sender 100 % av lasten sin under Maersk omsorg med ECO Delivery. Det er veldig spennende å se flere og flere av våre kunder gå 100 % inn for å redusere utslippene fra sjøbåren transport umiddelbart og uten noen kompromisser, sier Birna Odefors, Managing Director of Maersk, Area Nordics.

– Reduksjon av våre klimagassutslipp er et viktig strategisk mål for selskapet vårt. Samarbeidet med partnere som søker moderne løsninger og muligheter er derfor avgjørende for å nå våre ambisjoner, sier Pål-Christian Andersen, Logistics Director i Europris.

Fasade Europrisbutikk.
Europris har inngått en ECO Delivery avtale med Maersk som omfatter alle deres oversjøiske aktiviteter.

All the way to Zero

Eco Delivery har et mye mindre fotavtrykk enn tradisjonelt marint drivstoff. Utregningene og sammenligningsgrunnlaget på dette er komplisert, men alt er sertifisert og tredjepartsverifisert og dokumentert hele veien. All output, alle data og alt som brukes i klimaregnskapet er offisielt. Hele reisen til drivstoffet, fra råstoff, produksjon, transport osv. er med i dette regnskapet, i tillegg til selve forbruket om bord på frakteskipet.

Maersk har satt sikte på å ha netto nullutslipp av klimagasser innen 2040 ved hjelp av ny teknologi. En seriøs klimaforpliktelse som de påtar seg for å hjelpe sine kunder med utfordrende mål for reduksjon av klimagassutslipp (GHG).

Ikke grønnvasking

Maersk er kjent for sitt bidrag til utviklingen av bærekraftige løsninger innen oversjøisk transport.

Andre store norske kunder som bruker ECO Delivery er Lilleborg og Norsk Hydro.

Karoline Lindsholm Bunzel, Sourcing Manager i Lilleborg sier at de valgte Maersk, fordi de hadde god dokumentasjon og system for sertifisering av biodrivstoff. De eier flåten selv og kan dermed påvirke direkte med sine beslutninger. I tillegg har de god tilgang på annengenerasjons** biodrivstoff ved et stort nettverk av havner.

Lilleborg ønsker å påvirke direkte, og ta en ledende posisjon i å gjøre gode, bærekraftige valg. Dette gjøres ved å stille krav til egne leverandører. Valget av Maersk er bevisst, og Lilleborg oppfatter det som en stor fordel at transportøren har høy troverdighet, og ikke driver grønnvasking.

Lilleborgs avtale med Maersk kutter  også 90% av CO2-ustlippene på langdistansesjøtransport i forhold til tidligere.

Norsk Hydro startet sitt samarbeid med Maersk allerede i 2022, ved å velge Maersk ECO Delivery for sin sjøtransport.

 – Andre skandinaviske kunder som har investert i vår ECO Delivery løsning er Electrolux, IKEA, H&M og Novo Nordisk, sier Zelow.

Dokumenterer indirekte utslipp

Marit Vårdal i Maersk kan fortelle at de har en del initiativ som går på reduksjon av CO2 utslipp, og mange innen retail er etter hvert også opptatt av Scope 3 utslipp – indirekte utslipp. Dette er utslipp knyttet til alt av varer og tjenester som virksomheten kjøper inn og selger. Dette er en stor og kompleks kategori som omhandler alle indirekte utslipp, bortsett fra energibruken som er Scope 2. Her er dokumentasjonen fra Maersk viktig.

Flere andre rederier benytter seg også av denne teknikken, sustainable fuel options som det kalles, enten ved bruk av LNG – flytende naturgass, eller biodrivstoff slik som Maersk gjør.

Fakta:

*Grønt Drivstoff

Maersk definerer «grønt drivstoff» som drivstoff med lave til svært lave klimagassutslipp over livssyklusen sammenlignet med fossilt brensel. Maersks grønne drivstoff og dets forsyningskjede er verifisert av International Sustainability and Carbon Certification (ISCC). Metodikken for regnskapsføring av utslipp er basert på GLEC (Global Logistics Emission Council) og er sertifisert av Smart Freight Center. Vi sikrer automatisk generert ytelsessporing av Maersk ECO Delivery-forsendelser. Maersk ECO Delivery CO₂e sparesertifikater vil bli utstedt. Metoden er revidert av PwC i samsvar med International Standard of Assurance Engagements 3410 (ISAE 3410 – Assurance Engagements on Greenhouse Gas Statements), som viser CO₂e-besparelser innenfor omfanget av Maersk ECO Delivery-avtalen.

Førstegenerasjonsbiodrivstoff: 

Er laget av førstegenerasjonsavlinger (f.eks. mais, soya, raps, palmer, sukkerrør, sukkerroer, solsikke, energivekster) eller råstoff som vanligvis brukes til fôrformål.

** Annengenerasjonsbiodrivstoff: 

Er laget av biomasseavledet drivstoff fra avlingsplanter eller avfall, for eksempel brukt matolje eller matavfall.

GHG-utslipp

Greenhouse Gas Protocol, er en internasjonal standard for måling og rapportering av klimagassutslipp. Protokollen gir rammene for hvordan bedrifter og organisasjoner kan utvikle sine klimaregnskap, og den er et viktig verktøy for å sikre at utslippsrapportering er konsistent og pålitelig.

Powered by Labrador CMS