Nets: Stor økning i netthandel hele forrige uke – bortsett fra på Black Friday
Tall fra Nets viser en massiv økning i netthandel forrige uke – bortsett fra på selve Black Friday. Da sank nemlig netthandelen med 41 prosent sammenlignet med i fjor. Nå spår ekspertene mindre hysteri rundt Black Friday.
– Det er ingen tvil om at Black Friday er blitt til Black Week, sier handelsanalytiker i Nets, Ardalan Fadai.
Tilbudskampanjer gjennom hele forrige uke førte til en voldsom økning i daglige transaksjoner sammenlignet med i fjor. Tallene er basert på salget hos Nets 100 største nettbutikker innen detaljhandel. Selve Black Friday var eneste dagen med salgsnedgang sammenlignet med 2019, men fredag var fortsatt den største handledagen.
- Årets Black Friday gikk mye roligere for seg enn i fjor, men det var fortsatt den dagen vi handlet mest. Tallene forøvrig viser at handelen har begynt å spre seg over flere dager, i takt med at stadig flere nettbutikker har innført Black Week. Nordmenn jaktet på gode tilbud hele uken, så det er slutt på å sitte oppe og netthandle hele Black Friday-natten, sier Fadai.
Stor økning allerede mandag
Allerede forrige mandag viste tall fra Nets 60 prosent flere transaksjoner i nettbutikkene sammenlignet med samme tid i fjor. Tirsdag var det 40 prosent økning, og onsdag 42 prosent. Torsdagen bremset salget noe opp, men fortsatt var det 19 prosent økning sammenlignet med fjoråret. Etter en nedgang på 41 prosent på selve Black Friday økte salget igjen med 38 prosent i nettbutikkene påfølgende lørdag og søndag.
- Det at all handel ikke foretas på en dag gir mindre hysteri, en enklere opplevelse og mer fred og ro for alle parter. Bedrifter, logistikkleverandører, og ikke minst forbrukerne som ikke trenger å stresse med å skulle handle alt de ønsker på én dag. Når vi vet at 80 prosent av de som benytter seg av tilbudene handler julegaver til kjente og kjære så er mer tid absolutt en fordel, mener Fadai.
Økning på tre prosent totalt
En forbrukerundersøkelse utført av YouGov for Nets i begynnelsen av november viste at over halvparten av oss planla å handle på Black Friday i år, og at de fleste skulle handle på nett. Av varer er klær, sko og elektronikk mest populært, og storhandlerne er mellom 40 og 50 år.
Totalt økte salget med tre prosent Black Friday-uken i år, sammenlignet med i fjor.