Sentre toner ned Black Friday, satser på Black Week i stedet
Aktiviteter i butikkene droppes på Black Friday i år av hensyn til smittervernet. I stedet satses det på Black Week for å spre trafikken.
Av Odd Henrik Vanebo
Vridningen fra Black Friday til Black Week fremgår av denne enquêten blant senterledere rundt om kring i landet.
Senterleder Veronica Evertsen og ass. senterleder Marita Sørensen på Nerstranda i Tromsø forteller om sine planer:
– De fleste av våre butikker vil gjennomføre Black Friday i år, og noen vil også gjennomføre Black Week. Nerstranda vil ha fokus på å kommunisere åpningstider og smitteverntiltak og vil kun bruke våre egne kanaler, det vil si hjemmeside og sosiale medier. Tilbud i butikkene vil bli kommunisert i de samme kanaler.
– Våre kunders og ansattes helse og sikkerhet er høyt prioritert, og omfattende tiltak har blitt iverksatt for å følge smittevernrådene fra FHI, sier de.
Vil spre handelen utover uka
Lars Heirsaunet, Magneten Levanger og Bobyn Verdal uttaler:
– På grunn av smittevern velger vi å holde fokus på Black Week. Det vil si at vi oppfordrer butikkene til å spre handelen utover uka. Vi vil ha åpent fredag 27. november fra kl 7-20 for å spre handelen mest mulig og unngå trengsel i butikkene.
– Vi legger opp til annonseløp hvor butikkene velger enten Black Week eller Black Friday.
- Årets mest ‘spinnville’ dag
Nina Kristengård, Senterleder AMFI Eidsvoll:
– Dette er jo årets mest ‘spinnville’ dag, og en dag vi alltid gleder oss til! I år blir det litt annerledes med hensyn til korona. Olav Thon-gruppen har derfor i år valgt å ha Black Week for å spre kundene over flere dager. Da må vi også spre tilbudene, slik at de ikke kun gjelder på selve fredagen.
– Vi vil ha litt ekstra på Black Friday: Gode tilbud og utvidet åpningstid blant annet. Jeg vil anta at fredagen har satt seg litt hos det norske folk nå, og at det blir det den beste dagen den uken. Uansett må målet være å klare å spre kunder, opprettholde meter'n og sørge for godt smittevern. Dette vil gjøre Black Friday annerledes i år, men vi satser uansett på en god kickstart av julehandelen.
Dropper de typiske timestilbudene
Bent Rosenberg, senterleder Down Town (Porsgrunn) og Herkules (Skien):
– Vi planlegger å gjennomføre Black Friday og julehandel som vanlig, men det vil være langt mindre annonsering og selvfølgelig ingen aktiviteter på sentrene. Vi kommer ikke til å ha de typiske timestilbudene, men fokusere på at vi ønsker å spre mest mulig handel utover dagene.
– Vi har stort fokus på smittevern og vil være godt forberedt for å kunne håndtere handelsperioden, men vi vil også sikre at vi har mulighet til å endre på planer jo nærmere vi kommer, alt avhengig av hvordan situasjonen med hensyn til Covid-19 endrer seg.