– Black week gunstigere for forbrukere enn Singles' Day
Prisekspert råder forbrukere til å vente til Black Week for å gjøre de beste kjøpene.
Visste du at Singles’ Day (11.11.) er den største salgsdagen i verden, faktisk større enn Black Friday? Likevel sliter denne opprinnelig kinesiske feiringen av den single husstanden med å få fotfeste i Norge, skriver Prisjakt.no i en pressemelding.
Prisavslagene er betydelig flere og større senere i november, under Black Week, og spesielt på Black Friday, viser statistikk fra prissammenligningstjenesten.
– Du kan selvfølgelig lete godt og gjøre gode priskupp på Singles’ Day, men det tryggeste er å vente i noen uker. Historiske data viser sjelden feil retning, sier prisekspert og daglig leder Are Vittersø hos Prisjakt.no.
Singles’ Day startet som en kinesisk feiring av den single husstanden, og feires 11. november hvert år. Datoen er valgt fordi de fire ett-tallene symboliserer et individ som er alene. Med den kinesiske netthandleren Alibaba som primus motor har dette blitt verdens største shoppingdag for e-handelen, og i fjor handlet over en halv milliard mennesker bare hos denne ene nettgiganten på denne utvalgte novemberdagen.
Fenomenet ble forsiktig importert til Norge i 2017, men har fortsatt til gode å få samme fotfeste som andre populære salgsperioder og kampanjedager. I fjor oppga bare to prosent av de spurte i en Prisjakt-undersøkelse at de hadde handlet varer til nedsatt på Singles’ Day, mens henholdsvis 42 og 51 prosent hadde handlet på Black Friday og januarsalget.
– Selv om Singles’ Day har vokst fra å være et asiatisk til et globalt e-handelsfenomen, sliter kampanjedagen tungt med å få fotfeste i vesten generelt, og i Norge spesielt, sier Are Vittersø.
– Mens elektronikkhandelen er den store driveren på store salgsdager som Black Friday og romjulssalget, er Singles’ Day fortsatt en kampanjedag der primært butikker som selger sminke, helse- og velværeprodukter, klær og «ting og tang» til hjemmet ser sitt snitt til å friste med gode tilbud. Denne spesielle onsdagen er jo fortsatt ment å være en hyldest til den single som vil unne seg selv noe ekstra, sier Vittersø.
Prisekspertens klare råd for de som planlegger shoppingen frem mot jul, er likevel å ha is i magen til slutten av november.
– I Norge viser vår priskurve klart og tydelig at Black Week og Black Friday er de beste dagene gjennom hele året å jakte gode pristilbud tilbudsmånedene vi nå er inne i. Den siste uken i november er tilbudene alltid desidert flest og best. Av de 700.000 produktene i norske nettbutikker som vi overvåker døgnet rundt, var den gjennomsnittlige prisnedgangen på Singles Day i fjor 1.32 prosent, på linje med året før. Den samme prisnedgangen på Black Friday var nesten fem ganger så høy. Og antallet rabatterte varer, og den gjennomsnittlige prisnedgangen på disse, er også betydelig høyere den siste uken i november, enn på Singles’ Day, avslutter Are Vittersø. (Pressemelding)