Gøril Florvaag fra Butikkutvikler.no, er initiativstaker til Nisebutikkens dag.Nisjebutikkens dag
Nisjebutikkens dag – en motvekt til Black Friday
Nisjebutikkens dag arrangeres i år for femte år på rad. Dette er en bevisstgjøringskampanje laget for selvstendige butikker. Kampanjen skal være en positiv og legge vekt på verdiskapingen de unike, selvstendige butikkene står for lokalt.
Nisjebutikkens dag er egentlig ikke bare én dag, men hver eneste dag året gjennom sier initiativstakerne, Gøril Florvaag fra Butikkutvikler.no AS og Giske Berland fra Design by Giske.
Hittil i år har det vært færre påmeldte til markeringen, men Gøril Florvaag tør ikke å spekulere noe sikkert på hvorfor det er slik.
– Jeg opplever at flere er i et slags vakuum, vi trodde at det var vanskelige tider med koronaen de to foregående årene. Men nå har det kommet nye, kanskje enda vanskeligere tider og mange blir påvirket av alt det negative. Noen er kanskje litt trege, og sitter på gjerdet og venter til siste frist med å melde seg på, påmeldingsfristen er ikke før 6.november.
Bruker sosiale medier
For å nå ut til aktuelle deltakere har Gøril en egen liste av forretninger som hun tar kontakt med gjennom mail og meldinger. Arrangementet har sine egne kontoer i sosiale medier som Facebook og Instagram, i tillegg til en egen nettside hvor man kan lese om dagen, få nødvendig informasjon, tips til gjennomføring, melde seg på og bestille materiell. De påmeldte butikkene får kampanjemateriell til bruk både på nett og i butikk for å vise seg litt ekstra frem til sine kunder.
Gøril forteller at hun har sendt ut informasjon til sentrumsledere i nesten hele Norge. Dessverre er det flere hun ikke har fått tilbakemelding fra og hun vet derfor ikke om de har videresendt informasjonen til sine nærbutikker. Hun synes det er litt leit, for det virker som om mange er mer opptatt av Black Friday og de store kjedene og sånn. – Det synes jeg er litt trist for det behøver ikke være enten eller, det kan godt være både og.
Jobber fra egen stue
Det er også et kapasitetsspørsmål om samarbeidspartneren Giske og hun selv har tid til å følge opp alle for å purre opp og spørre om informasjonen har nådd fram. Det hele er et dugnadsarbeid fra de to damene sin side, det er ikke noe de tjener penger på, men utfører fra sin egen stue. Målet på litt sikt er å få mulighet til å legge litt mer ressurser i arrangementet.
Idéen om Nisjebutikkens dag kom i forbindelse med Black Friday, som Gøril ikke synes så mye om. Litt inspirert av «Small business Saturday» fra USA laget hun noen poster om dette på sosiale medier og det tok helt av med over 100 000 delinger.
– Jeg tenkte, shit au her er det noe! og tok så kontakt med Giske, som er grafisk designer, hun tente på idéen og vi fikk laget dette materiellet som er veldig fint og fargerikt. Viktig å få fokuset litt bort fra alt det svarte, svart fredag, svart uke, svart måned og alt det fører med seg.
Damene ville ikke ha oppmerksomheten på tilbud slik som i USA. – Tilbud er det 364 dager ellers i året, så denne dagen skulle oppmerksomheten rettes mot helt andre ting – dette har nesten blitt et kriterium for oss, vi kan ikke bestemme hva de ulike butikkene skal gjøre, men håper at de på en måte ser verdien i en slik dag, sier Gøril.
Vise kundene takknemlighet
Dette skal være en bevisstgjøringskampanje og ikke en salgsdag. De to arrangørene mener at butikken heller bør legge vekt på å informere om alt det andre som er bra i butikken denne dagen. Tips til aktiviteter er å by på sjokolade, et eple eller kaffe. Vise fram butikken fra sin aller beste side, vise fram fagkunnskapen og ikke minst vise kundene takknemlighet for at de handler i der.
Under pandemien var det ikke rom for å ha noe særlig arrangement. Planleggingen da var vanskelig for butikkene, vanskelig å dra folk inn i butikkene hvis de ikke kunne samles. I fjor tok det seg imidlertid opp, Egersund blir trukket fram som et godt eksempel hvor de hadde en kjempeuttelling.
– Vår drøm er at nesten alle butikker skal være med på dette, vi tenker jo at nisjebutikkene trenger å løftes litt opp og fram. Mange mangler ofte ordene og idéene selv, så dette er på en måte å gjøre det litt enklere for dem, at de kan bruke våre ord og vårt materiale. Det er en styrke å stå samlet, slik som i Egersund i fjor, hvor hele byen bugnet og det var stor aktivitet. – Det er slik det skal være, sier Gøril Florvaag til slutt.
BUTIKKENE OM NISJEBUTIKKENS DAG
Hvorfor deltar butikken på arrangementet? • Har butikken vært med flere ganger? • Hvordan har responsen fra kundene vært? • På hvilken måte har dere markert dagen? • Hvordan ble dere oppmerksom på arrangementet?
Under Tøyet, Egersund
En nisjebutikk som er spesialister på bh-tilpasning og godt undertøy.
Mette Tollefsen Skeie:
– Vi deltar fordi vi synes dette er en flott anledning til å rette oppmerksomheten mot oss (ofte små) nisjebutikker. I tillegg er det jo gøy å ha en anledning til å feire litt i butikken og skape positiv oppmerksomhet rundt oss og det vi holder på med i butikken vår til daglig. For meg er det også et poeng at vi minner oss selv om at vi er en viktig del av bymiljøet i Egersund og jeg synes det bygger litt intern stolthet hver gang vi fokuserer på dette. Det er lett å gripe tak i dette opplegget siden mye av jobben allerede er gjort fra Gøril og Giske.
– Butikken åpnet i 2018 og har vært med hvert år siden da.
– Responsen fra kundene har vært kjempebra og alle synes dette er en fin feiring. Mange forteller også at de bevisst har holdt seg hjemme på Black Friday for de misliker alt kjaset og stresset rundt denne dagen og kommer heller på besøk på lørdagen. Responsen har nok også vært bra fordi vi har fått dekning og omtale i lokalavisen og har alltid litt opplegg i butikken som blir satt pris på. Mange setter også pris på at noe av omsetningen denne dagen går til et lokalt godt formål.
– Først og fremst så markerer vi jo dagen med materiellet som vi får fra Gøril og Giske. Det er ballonger og plakater som det ikke går an å overse. Vi har alltid hatt annonse i avisen som forteller om oss og hva vi feirer/markerer. I butikken pleier vi ha litt lett servering. Vi bruker å la en liten prosentdel av omsetning denne dagen som går til et godt formål. Det liker mange. Vi har alltid noen konkurranser i en eller annen form. Det er alle besøkende som får ta del i dette. De behøver ikke å handle for å få lov til å ta del. Vi samarbeider ofte med andre butikker som også deltar på NBD slik at vi får enda større effekt ut av dette.
– Jeg husker nesten ikke hvor jeg første gang fikk vite om arrangementet, men tror det var gjennom at jeg begynte å følge Butikkutvikler/Gøril på sosiale medier.
På bildet: Mette Tollefsen Skeie (midt på første rekke).
Sirkus Rebell, Gjøvik
En barnebutikk med klær, leker og utstyr. Kan arrangere events som barseltreff, babyshower osv.
Tina B. Rygh-Amundsen:
– Vi deltar for bevisstgjøring av nisjebutikker og sentrumsbutikker. At vi er her og bidrar til mangfold og annerledeshet i jungelen av kjedebutikker. Det er en god markedsføring og et fellesskap for unike butikker.
– Vi har vært med to ganger tidligere.
– Jeg er en liten og relativ ny butikk (2 år og 2 mnd.), og det tar litt tid å bygge opp en butikk, men responsen til mine kunder har vært god.
– Jeg pynter butikken med plakater og ballonger, snacks og godteri har jeg på selve dagen. Jeg er aktiv i sosiale medier, i forkant og på selve dagen. Noe ekstra tilbud på klær den dagen, men trekker et gavekort på 500 kr til en kunde som har vært innom og handlet den dagen.
– Jeg har fulgt Gøril/Butikkutvikler siden jeg startet butikken, så det er via henne jeg har blitt kjent med konseptet.
På bildet: Tina B. Rygh-Amundsen.
Divert, Bergen
En nisjebutikk med sølvsmykker, gaver fra Bali, vintage/secondhand og nye klær.
Divert Lahn-Johannessen:
– Divert deltar på dette arrangementet fordi vi synes Gøril har laget et tydelig og klart budskap. Legger vekt på verdiskapning, og et flott konsept.
– Butikken deltar for 4. gang nå.
– Føler at kundene ikke helt skjønner budskapet, men tror det går inn litt etter litt. Man må gjøre en innsats, hjelper ikke bare å henge opp en plakat.
– Hos Divert blir to av dagens handlende kunder trukket ut og vinner et gavekort hver på 500 kroner. Ellers legger vi opp til et hyggelig besøk i butikken og serverer kaffe og vafler.
Med dette ønsker vi å gi noe tilbake til kundene, takke for støtten og vise at vi setter pris på de som kommer innom.
– Første gang butikken ble klar over arrangementet var gjennom sosiale medier, tror det var Facebook. Har hatt mye og nyttig kontakt med Gøril, og lært veldig mye av denne dagen. Små enkle tips som har betydd mye. Viktig å markere de små nisjebutikkene, i en hverdag hvor sentrene har overtatt er det viktig å lære om hvordan man kan synliggjøre seg selv.
På bildet: Divert Lahn-Johannessen, foran butikken.
Berg Art smykke og sånt, Nordfjordeid
Ting med lokal tilknytning, smykker med egen tekst, ringer, øredobber, armlenker, kjekke ting og julepynt.
Kathrine Berg:
– Nisjebutikkens dag er som skapt for oss! Den er faktisk det også! Ein slik dag er heilt i vår ånd og vi set umåteleg stor pris på innsatsen Gøril og Giske gjer for oss som driv smått og litt annleis. Det er utrulig viktig med denne motvekta til Black Friday og bevisstgjering av kundane i forhold til dette med sal heile året. Vi som driv nisjebutikkar har ein meirverdi i lokalsamfunnet som ikkje kan kjøpast for pengar og denne dagen synleggjer det på ein flott måte!
– Dette er fjerde året vi er med markerer Nisjebutikkens dag og det kjem vi garantert til å halde fram med.
– For oss er dette verkeleg ein festdag og kundane våre har vore med og vist si begeistring. Fullt kjør i butikken heile dagen, god handel og mange kjekke tilbakemeldingar frå fornøgde kundar frå fjern og nær. Mange fortell at dei bevisst handlar på denne dagen og det er ein god motivasjon for oss til å skape ei god oppleving for dei besøkande.
– Vi har gjort litt forskjellige ting kvart år. I tillegg til å fargelegge butikken med plakatar og ballonger frå Nisjebutikkens dag har vi sjølvsagt kaffi og noko godt å by på attåt. I fjor fekk vi flotte ting frå veldig mange av våre trufaste leverandørar og dei som handla fekk snurre lykkehjul med dei gjeve premiane. Dette var stor suksess og gav skikkelig god stemning i butikken. Vi har også hatt ei trekning på kvitteringane frå alle handlande denne dagen, der kvar kvittering er som eit lodd. Fokuset vårt er på gleda av å gje alle som kjem innom ein spanande butikk med variert vareutval, ekspertise, ekstraservice og positiv kjøpsoppleving.
– Det er nok sosiale medier som må få æra for at vi plukka opp den gode bodskapen om Nisjebutikkens dag. Vi er aktive der og prøver å få med oss det som skjer. Butikkutvikler gjer oss stadig positivt påfyll og inspirasjon i kvardagen. Vi er ein nisjebutikk heile året og gler oss til å markere dagen med stor D, eller kanskje ein skal seie med stor N, den 26.november.
På bildet: Kathrine Berg (i front) og Ingrid Oselie Naustdal.