FOREO vil likevel levere alle enhetene solgt i Norge, opplyser selskapet. (Foto: FOREO)

Glipp kostet 10 millioner dollar

En to timer lang glipp koster de svenske hudpleiemerket FOREO 10 millioner dollar. Til tross for det store tapet bekrefter FOREO at de vil levere alle 60 enheter solgt i Norge.

Publisert

I dag tidlig klokken 08:00 kom det svenske hudpleiemerket FOREO med en erklæring der de bekrefter at de vil gjennomføre alle salg gjort i forbindelse med Black Friday den 29. november, da en glipp i systemet gjorde det mulig for kundene å kapre en UFO smartmaskeenhet for 9.99 USD (omtrent 92 kroner) – en brøkdel av den egentlige prisen på 2795 kroner.

Glippen oppdaget for sent

Omfanget av feilen ble bekreftet denne morgenen da dataanalyser kunne vise at totalt 38,575 UFO-enheter ble kjøpt til 9.99 USD, noe som koster selskapet mer enn 10 millioner USD i tap av salg, på bare to timer.
De tror at feilen, som rammet hele foreo.com-siden verden over, startet rundt 21.30 fredag den 29. november, da en uvanlig mengde trafikk gjorde at siden krasjet for første gang. Teknikerne regnet med at feilen skyltes kaoset rundt Black Friday og fikset siden, men la ikke merke til UFO-glippen, og lot dermed kjøpsmuligheten stå åpen.
Omtrent klokken 23:00 krasjet nettsiden igjen, noe som førte til ytterligere undersøkelser, og et unormalt antall brukere mot teknikere på nattskiftet gjorde at feilen ble stadig større. Det virket som «FOMO»-syndromet (fear of missing out) spredde seg globalt ettersom stadig flere bilder av UFO-enheten til prisen av 9.99 USD spredde seg i SoMe-kanalene. Med denne spredningen ble det solgt 20 UFO-enheter per sekund over hele verden – bare én time og 20 minutter etter feilen hadde oppstått. I Norge lå salget på en halv UFO-enhet per minutt i hele perioden.

Menneskelig svikt

Feilen ble rettet opp innen midnatt og de fant ut at det var menneskelig svikt som var bakteppe for glippen – selve UFO-enheten ble priset til 9.99 USD i stedet for de UFO-aktiverte smartmaskene som vanligvis ligger på 9.99 USD.
FOREO-grunnlegger Filip Sedic fikk vite om feilen over helgen og erklærte at FOREO vil fullføre alle ordrer gjort den 29. november ved å si: – Da jeg hørte om feilen, ble jeg først og fremst sjokkert. Og da jeg så fikk vite omfanget av feilen, på nesten 40.000 UFO-enheter, forstod jeg hvor mye denne feilen kom til å koste oss. Med dette sagt, så finnes det ingenting som UFO-produktet på markedet og hvis nyheten om feilen på siden vår spredde seg blant tusenvis av mennesker verden over på bare to timer, vil dette si at fansen vår følger bedre med på Black Friday-kaoset enn noen gang før.
– Til tross for at vi tapte 10 millioner USD fikk vi nesten 40,000 nye kunder, og for meg er dette hell i uhell og nettopp det som er magiske med julen. Så jeg bekrefter at vi kommer til å gjennomføre alle UFO-ordre og frakt som normalt for alle som gjennomførte et kjøp på fredag, legger Sedic til.

Powered by Labrador CMS