Flere store butikker og kjøpesentre har varslet at de forsøker å spre kundebesøkene til andre tider enn selve Black Friday i år.

Avlyser bulkefredag på Black Friday

Netthandling, smittevern og spredning av sjokktilbud hos kjøpesentrene vil gjøre at det ikke blir parkeringskaos og stressbulking på Black Friday i år. Det mener forsikringsselskapet If.

Vanligvis skjer det et visst hopp i antallet parkeringsskader på Black Friday i forhold til andre hverdager.

I fjor registrerte forsikringsselskapene her til lands 576 bilskader knyttet til parkering på Black Friday. Fredagen før var det til sammenligning 428 parkeringsskader, viser tall fra Finans Norge.

– Under hele pandemien har vi sett at koronasituasjonen påvirker hvordan vi beveger oss rundt i samfunnet og ikke. Det viser bilskadedataene våre. Black Friday blir ikke noe unntak, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Han peker på at det de nærmeste ukene vil være økt grad av smitteverntiltak på både nasjonalt og lokalt nivå som påvirker om, når og hvordan vi vil komme oss til butikkene med tilbudsvarer.

– Smittetrykket og smitteverntiltakene innvirker på folks mobilitet både direkte og indirekte. Selvfølgelig spiller også folks egen frykt for å smitte andre og å bli smittet selv inn. Butikker og sentre har satt i gang mange smitteverntiltak og følger myndighetenes anvisninger, sier informasjonssjefen i If.

Sigmund Clementz er informasjonssjef i forsikringsselskapet If.

– Flere av de store kjøpesentrene har gått ut og sagt at de vil droppe slikt som timestilbud på Black Friday. I stedet vil de spre salgsvarene utover i uken og kalle det Black Week. Noen sentre vil også utvide åpningstidene på kvelden den uken for å fordele kundebesøkene mer utover i tid, sier Clementz.

Blant dem som har annonsert slike tiltak er Sandvika Storsenter i Bærum og Lagunen i Bergen. Disse er to av Norges største kjøpesentre, og har store parkeringsanlegg.

Forsikringsselskapet If tror også at nettshopping i år vil gjøre parkeringskaoset mindre på Black Friday enn tidligere.

– Vi legger merke til at flere av de store detaljhandelskjedene innen for eksempel klær er ute med TV-reklame for å handle på nett under korona, så dette vil nok også slå inn ganske kraftig på Black Friday i år, sier Clementz. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS