Ill.foto
Ill.foto

– Mange har fått med seg at det er penger å spare på å kjøpe julegaver på Black Friday

Koronasituasjonen til tross, en fersk undersøkelse fra betalingsselskapet Nets viser at både forhandlere og kunder ser frem til shopping på Black Friday. Over halvparten av oss planlegger allerede å handle, og åtte av ti skal handle julegaver.

Publisert

Det nærmer seg Black Friday, dagen både handelsstanden og shoppingglade nordmenn har trykket til sitt bryst de siste årene. Tall fra Virke viser at vi i fjor brukte over 3,8 milliarder på Black Friday-tilbud.

En ny undersøkelse, utført av YouGov for Nets, viser at hele 55 prosent av oss planlegger å shoppe på årets Black Friday. Dermed ligger det an til en økning fra 2019. Da viste tall fra SIFO at 36 prosent av oss handlet på Black Friday. Samtidig er det mange som ikke vil handle i det hele tatt.

Åtte av ti vil handle julegaver

Undersøkelsen viser at de fleste har tenkt å handle for mellom 1000 og 3000 kroner på årets Black Friday. Storhandlerne er kjøpeglade mellom 40 og 50 år. De fleste planlegger å handle gjennom nettbutikker, og hele 80 prosent planlegger å kjøpe julegaver.

– Mange har fått med seg at det kan være penger å spare på å kjøpe julegaver denne dagen, og de fleste som skal handle julegaver planlegger å kjøpe klær og sko, samt elektronikk og sports- og fritidsutstyr, sier handelsanalytiker Ardalan Fadai i Nets.

Ardalan Fadai er handelsanalytiker i Nets
Ardalan Fadai er handelsanalytiker i Nets

Vi er delt i synet på Black Friday. Førti prosent bryr seg ikke så mye, mens det er tretti prosent som er glade i handelsdagen – og tretti prosent som ikke liker dagen.

– De som er positive elsker å kunne spare penger, tid - gjøre et kupp og skaffe julegaver tidlig. Det er de yngre under 29 og barnefamilier som er mest positivt innstilt, ellers daler forholdet til dagen litt med alderen. De som er i mot Black Friday viser til at det oppfordres til overkonsum og at det har en negativ effekt på miljøet, sier Fadai.

Nettbutikkene lader opp til fest

Nets har spurt norske forhandlere, hvor 40 prosent forbereder gode tilbud til årets Black Friday. Med koronarestriksjoner vil nok mye av handlingen foregå på nett, og to av tre nettbutikker forventer shoppefest denne dagen.

– Det har vært en krevende tid for mange forhandlere, og nå ser vi at mange av dem gleder seg til Black Friday. Tradisjonelt sett er det flest nettbutikker som benytter seg av anledningen til å ha litt ekstra tilbud. Butikkene som skal delta sier dagen gir dem høyere omsetning, og at de også deltar fordi kundene deres forventer rabatter samt at de ønsker å tiltrekke nye kunder, sier Ardalan Fadai.

Totalt skal rundt halvparten av de spurte forhandlerne ha Black Friday-tilbud. Blant forhandlerne som ikke deltar er hovedgrunnene som oppgis at de ikke vil støtte overforbruk og at kundene ikke forventer at de deltar.