Er betalingssystemene klare for den store kjøpefesten?
Black Friday nærmer seg, og nedetid for nettbutikken får ekstra store konsekvenser.
Black Friday har blitt den største enkeltstående salgsdagen i året, og en gigantisk suksess for nettbutikkene. Ifølge Virke ble omsetningen på Black Friday nasjonalt i fjor anslått til 1,5 milliarder kroner før moms og økte dermed med over 50 prosent fra året før. I år kan vi forvente enda høyere tall. Med så stort trykk er sjansen for avbrudd stor. Under fjorårets Black Friday kunne en rekke kunder fortelle om problemer med tilgang til flere norske nettbutikker, og først etter kl 01:00 fungerte de som vanlig igjen.
Tilgjengelighet er helt essensielt for å drive netthandel, og det er helt avgjørende å raskt kunne gjøre backup og tilbakestille data etter et avbrudd.
Nedetid får konsekvenser både når det gjelder omsetning og omdømme. For mange nettbutikker handler tilgjengelighet ikke bare om tilgang til nettet, men påvirker selve datasenteret. Dersom et problem skjer gjentatte ganger fordi kunden forsøker igjen og igjen, belaster dette datasenteret.
Nettbutikker som vil unngå slike problemer under denne heftige svarte shoppingfredagen, bør implementere en løsning som har:
- Rask mulighet for tilbakestilling (15 minutter eller mindre)
- Unngå tap av data på grunn ved å benytte backup som finner sted minst hvert femtende minutt
- Godkjent beskyttelse, slik at mislykket gjenoppretting ikke forekommer
- Kunne lage sikkerhetskopi i et produksjonslignende testmiljø
- Full synlighet, gjenopprettingen må være tydelig overvåket