125 000 innom natt-/nettbutikken
En av årets største handledager Black Friday er i gang. Elektrokjeden Elkjøp hadde 125.000 besøkende innom nettbutikken i løpet av fredagens fem første timer.
På Elkjop.no åpnet Black Friday-salget ved midnatt og pågangen fra elektroglade nordmenn lot ikke vente på seg.
– Vi har fått en meget god start på årets Black Friday og har allerede hatt 125.000 innom for å titte på tilbudene våre, noe som er en oppgang på rundt 30 prosent sammenlignet med de samme timene i fjor. Ser vi på selve salget er det først og fremst bærbare PC-er, TV-er og trådløse høyttalere kundene har vært ute etter, sier administrerende direktør i Elkjøp Norge, Atle Bakke, like etter klokken 05.00 fredag morgen.
Da nettbutikken til Elkjøp skulle åpne for Black Friday-tilbud i fjor brøt systemene sammen av all pågangen, og var stengt i rundt en time. For å unngå at det samme skjedde i år ble nettsiden regelrett stresstestet før den store dagen.
– Vårt IT-team har jobbet mye med dette og har blant annet sjekket hva som skjer med nettbutikken hvis det kommer inn 5.000 kundebestillinger i sekunder. Alle vet hvor frustrerende det er å besøke en nettside som ikke fungerer eller som går veldig tregt, og dette ønsker vi selvsagt ikke at kundene våre skal oppleve, sier Bakke.
Han forteller videre at de for første gang også lar kundeservicetelefonen 81532000 være åpen helt frem til 02.00 for å kunne svare på spørsmål og ta imot bestillinger.
Har omsatt for 270 millioner siden mandag
Elkjøp sin butikker i Norge har helt siden mandag denne uken kjørt Black Week, en hel uke med kampanjer og tilbud. Elektroglade nordmenn har absolutt kjent sin besøkelsestid.
– Ingen liker jo å stå i kø og derfor prøvde vi i fjor med å spre tilbudene utover en hel uke, i tillegg til at vi avsluttet med et smell på fredagen. Dette hadde vi meget gode erfaringer med, og vi gjorde derfor det samme i år. Pågangen fra kundene våre har vært upåklagelig over hele landet og fra mandag til torsdag denne uken har vi omsatt for 270 millioner kroner - noe som er betydelig over normalen og godt over fasit for fjoråret, sier Elkjøps Norge-sjef, Atle Bakke.
Han forteller at det blant annet har blitt solgt unormalt mange store TV-er samt veldig mange Playstation-konsoller.
3.000 Playstation på én time
– Bare på tirsdag solgte vi over 300 TV-er som var på 78 tommer eller mer, noe som er langt mer enn vi pleier. Onsdag ble 3.000 Playstation-konsoller revet vekk på rundt en time. Det som også er gledelig å se er at vi samtidig greier å gi kundene god service. Alle butikkene våre har måleinstrumenter ved utgangen som sjekker hvor glade kundene er i det de forlater oss, og over 90 prosent av som har vært innom så langt denne uken har gitt oss tommel opp her, sier Bakke.
Elkjøp Norge omsatte for 221 millioner kroner under Black Friday i fjor, noe som var en oppgang fra 142 millioner året før.
I år er det ventet at veksten fortsetter og at omsetningen vil være seks ganger høyere denne dagen enn på en vanlig fredag i løpet av året.
(Pressemelding)
Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 33,1 milliarder i regnskapsåret 2015/16. Driftsresultatet var NOK 1.019 millioner.
Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.
Alle de 390 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 100.000 kvadratmeter.
Ca 10.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone – en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.