Gøril H. Florvaag og Giske Berland står bak Nisjebutikkenes dag.

Nisjebutikkenes dag - et godt alternativ til Black Friday

Nisjebutikkenes dag har etter hvert blitt et godt alternativ til Black Friday. Her skal kundene inviteres til unike, hyggelige kjøpsopplevelser basert på kunnskap, kvalitet og god service.

Publisert

Gøril H. Florvaag er kvinnen bak Nisjebutikkenes dag. Det begynte i det små i 2016, som en motvekt mot det massive presset fra de store kjedene mot små, uavhengige butikker på Black Friday. Nå har stadig flere butikker blitt med.

- Jeg så at de butikkene som ikke ønsket å delta med aktiviteter på Black Friday druknet litt all støyen fra denne markeringen. Derfor lanserte jeg «#butikkløftet» med instagramvennlige budskap med et slags løfte til kundene om å tilby unike opplevelser.

Idéen ble løftet videre da Florvaag møtte designeren Giske Berland, som tente på ideen og laget stilig materiell som skulle fargelegge gatene i «den svarte uka». Noe som ble tatt godt imot av nisjebutikker over hele landet. I fjor deltok rundt 300 butikker i Nisjebutikkenes dag.

Vi har fått stor oppslutning etter hvert, og kunne nok vært flere. Men fordi mange er trege og bestiller materiell i siste liten, og ikke gjør nok ut av dagen, har vi skjerpet kravene til de som deltar. En slik kampanjedag må planlegges og gjennomføres fullt ut om den skal ha god effekt, sier Florvaag. Som er litt frustrert og overrasket over at mange butikkdrivere jobber lite planmessig og ikke er godt nok forberedt til kampanjer som Black Friday.

– Å sette ned alle varene med 20 eler 25 prosent er ødeleggende for en frittstående butikk, slår hun fast.

- Black Friday har kommet for å bli, Derfor må de som driver selvstendige nisjebutikker planlegge aktiviteter i god tid. Å delta på «Nisjebutikkenes dag» handler først og fremst om å gi kundene unike opplevelser og bevisstgjøre dem at de lokale butikkene står for en viktig verdiskapning. De inviterer kundene inn for å by på fagkunnskap, kjøpsopplevelser, kvalitet og service. Men det er selvsagt lov å ha to tanker i hodet samtidig og tilby varer på salg. Men ikke ved å selge hele butikken med rabatt, men sørge å kjøpe inn kampanjevarer og selge ut varer som er blitt liggende på lager. Ikke selge kurante varer på rabatt som du kunne solgt for full pris dagen etter.

Florvaag driver kurs- og rådgivningstjeneste i sin virksomhet Butikkutvikler. Tiltaket med Nisjebutikkenes dag er et dugnadsprosjekt som hele familien deltar i.

Materielllpakkene kan bestilles på hjemmesiden nisjebuttikkenesdag.no og består av plakater, ballonger, buttons og digitale filer som skal brukes i sosiale medier.

Nisjebutikkene satser i Svolvær

Alle butikkene i Sentrumsgården og de andre butikkene i havneområdet i Svolvær deltar i Nisjebutikkenes dag fredag 28. november.

Butikkene i Sentrumsgården i Svolvær er klare for Nisjebutikkenes dag.

- Alle butikkene i Sentrumsgården er med, slik de var i fjor, og det er hyggelig å se at mange av de andre butikkene i sentrum også deltar, sier Hanne Kilvær Eilertsen, som driver klesbutikken Helt i Sentrumsgården.

- Det er en fin måte å markere dagen på uten å være med på rabattkjøret som dominerer Black Friday. I stedet velger de fleste å gi penger til gode formål. I fjor ga jeg ti prosent av omsetningen på Nisjebutikkenes dag til nye julelys i byen, og jeg kommer til å gi til et godt formål i år også. Det gir oss mye oppmerksomhet og god omtale, forteller Hanne Kilvær Eilertsen.

– En fin måte for oss som driver med merkevarer å vise fram hvem vi er og hva vi står for. Vi vil markere oss med god service og godt utvalg og skape en hyggelig stemning for kundene. Det fungerte godt i fjor, og vi fikk mange gode tilbakemeldinger, sier han.

Lag en hyggelig dag, ikke selg rabatter!

Harald Dahlstrøm

Nå har butikkenes tidenes mulighet til å ta avstand fra Black Friday og finne gode alternativer til å markere denne dagen på, sier agent Harald Dahlstrøm, som lenge har vært sterk motstander av fenomenet.

- Dette er noe de store lavpriskjedene får holde på med. Frittstående butikker bør bruke dagen til å vise at de tar vare på kundene sine og profilere seg som faghandel med høy kvalitet og service, ikke ødelegge for seg selv ved å gi rabatt på hele butikken, sier han.

- Med koronapandemien hengende over oss vil det være særdeles uklokt å samle store menneskemengder ved å lokke dem med tilbud. Gjør det heller til en hyggelig og trygg dag og et lyspunkt i en vanskelig tid. Du kan for eksempel alliere deg med en lokal kvalitetsleverandør som kan bistå med servering og gi kundene en god opplevelse, ikke selge rabatter, sier Dahlstrøm.

Hvit fredag

Helene Løbach i nisjebutikken Sophie i Lillestrøm har for lengst snudd ryggen til rabattkjøret på Black Friday. De siste årene har hun i stedet hatt «hvit fredag» i butikken sin. Med hyggelig stemning og god servering – uten rabatter. Noe stadig flere kunder setter pris på.

– I fjor hadde jeg faktisk besøk av flere som «sympatihandlet» hos meg denne dagen fordi jeg tok avstand fra Black Friday-hysteriet, sier hun.

(Kilde: Tekstilforum)

Powered by Labrador CMS