Norwegian Outlet arrangerte i år Black Friday for syvende gang. (Foto: Johnny Vaet Nordskog)

Black Friday-suksess på Norwegian Outlet

Blant annet merkevaregiganten Gant melder om rekordtall.

Publisert

Merkevarebyen som nylig har ekspandert tok i år grep for å unngå flaskehals-tendenser, siden det var forventet over 50.000 besøkende.

– For å sørge for en trygg og hyggelig inngang på julehandelen har vi i år valgt å spre tilbudene utover tre dager. Vår opplevelse er at det har vært jevnt trykk gjennom hele feiringen, hvor både kunder og ansatte har vært fornøyde med gjennomføringen, sier daglig leder i Norwegian Outlet Operation, Einar Sørland, i en pressemelding.

Fornøyde butikkeiere

Norwegian Outlet, som nylig fikk børsnoterte utenlandske eiere, har restriksjoner på hva som kan offentliggjøres av salgstall, men ifølge daglig leder Sørland smiler så langt flere av butikksjefene:

– Vi har fått rapporter fra mange av butikksjefene om at salget går så det suser, noe som så klart er en hyggelig nyhet. Samtidig kan vi konstatere at Norwegian Outlet på Ålgård utenfor Stavanger erfarte rekordvekst med tosifret vekst i både besøk og omsetning, sier han.

– Blant annet melder butikker om 40 prosent vekst, og butikker som Kari Traa, Superdry og Gant er allerede klare for neste år sies det, fortsetter Sørland.

2 millioner i omsetning på en helg

Outlet Manager hos Gant, Henrik Helliesen, kan rapportere om en vanvittig fredag. (Foto: Norwegian Outlet)

Outlet Manager hos Gant, Henrik Helliesen, kan bekrefte sentersjefens påstand:

– Vi har hatt en vanvittig Black Friday! I utgangspunktet har det vært en rolig og hyggelig dag, men likevel et enormt trykk spredt fra morgen til kveld. Totalt omsatte vi for 1,2 millioner i på Black Friday, og solgte i underkant av 4000 enheter. Vi regner med en omsetning på 2 millioner på fredag og lørdag samlet, sier Helliesen.

Fra julekaos til julekos

Selv om det er de aller mest handleivrige som står klare i køen når portene åpnes 06.00 på Black Friday, meldes det også om økt popularitet på familielørdagen. Dagen etter selve Black Friday gjøres nemlig handlebyen om til et julemarked, hvor shopping kan kombineres med julekos.

– Dagen etter Black Friday blir stadig mer populær hos oss, hvor familier kan ta turen for å kombinere shopping med pepperkaker, nisser og julefilm, sier Sørland.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS