Black Friday ble tidens norske netthandelsdag
Aldri før har nordmenn handlet så mye på nett i løpet av en dag som de gjorde i går. Sammenlignet med fjoråret økte omsetningen på Black Friday med 6 prosent. Ifølge Prisjakt var det flere salgsvarer enn i fjor, og rabattene på de mest populære produktene var høyere.
Så langt har Black Week-salget ifølge statistikk fra Klarna økt med hele 42 prosent.
– Årets Black Friday-salg blant våre mer enn 7100 norske nettbutikker startet litt tregere enn fjoråret, men tok seg kraftig opp utover dagen og kvelden. Dette er den største handledagen på nett i Norge noensinne. Samtidig var veksten klart større tidligere i uken. Det viser at Black Friday i økende grad har blitt til Black Week, hvor tilbudene spres over en hel uke, ikke bare en dag, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel går gjennom Klarnas betalings- og shoppingløsninger. Salgsstatistikken herfra viser at Black Week så langt, inklusive Black Friday, har vokst med hele 42 prosent.
Prisjakt: Den desidert billigste dagen å handle på
– Gårsdagen befestet seg som den desidert billigste dagen å handle for nordmenn. Antall varer som gikk ned i pris var flere enn i fjor, og det gjennomsnittlige rabattnivået er det høyeste vi har målt noen gang på Black Friday. Og Black Week sett under ett har vært et eventyr for norske nettbutikker – søkeaktiviteten er nesten doblet siden i fjor, sier daglig leder Are Vittersø hos prissammenligningstjenesten Prisjakt.
iPhone 11 den store netthandelsvinneren
Ifølge Prisjakts daglige leder ble iPhone 11 den store netthandelsvinneren hos dem. Lego-produkter var det som gikk mest opp i pris. Prisbildet på alle varene som selges i de mer enn 2500 nettbutikkene de overvåker, hadde en gjennomsnittlig prisnedgang på 3,15 prosent. Samtidig var flere enkeltvarer satt ned med 10 prosent eller mer.
– Prisbildet var omtrent som forventet på en slik dag: Flere enkeltprodukter på salg enn i fjor. Men også andelen som ble satt opp i pris var høyere, så det gjaldt å holde tunga rett i munnen i rabattjungelen, sier Are Vittersø.
Høyest vekst i Oslo og Viken så langt i Black Week
Ifølge Klarnas statistikk er det så langt i Black Week Oslo og Viken som har hatt den høyeste veksten blant de norske fylkene. Her har netthandelsveksten vært på henholdsvis 56 og 52 prosent så langt. Lavest har den vært i Rogaland og Møre og Romsdal.
– Det at Oslo, som har den høyeste tettheten av fysiske butikker i Norge, har hatt en vekst som er høyest i Norge i løpet av Black Week så langt skyldes nok blant annet koronapandemien, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Blant produktkategoriene som hadde den kraftigste veksten, sammenlignet med en vanlig gjennomsnittsdag, var elektronikk , smykker og accessories (som vesker, lommebøker og lignende) og sminke og skjønnhet.
Andre fakta fra Black Week/ Black Friday:
- Kvinner har stått for 76 prosent av kjøpene i Black Week (Klarna)
- Hver femte vare, som Prisjakt overvåker i de samme butikkene, gikk opp i pris i går. Lego-produkter var kategorien med desidert flest prisøkninger (Prisjakt)
- Aldersgruppen som har handlet mest i Black Week har vært de mellom 26 og 35 år. De har stått for 28 prosent av kjøpene. (Klarna)
- Antallet produkter med rabatt over 10 prosent var flere enn i 2019, og den gjennomsnittlige prisnedgangen på disse (22,6 prosent) var høyere enn i fjor. (Prisjakt)
- Den mest populære tiden å handle på i Black Week har vært klokken 21 (Klarna)
- Gårsdagens kategorivinnere, med flest klikk til butikk: Hodetelefoner, mobiltelefoner, TV, løpesko, monitorer og utejakker. (Prisjakt)