Halvparten av oss skal handle på Black Friday
Og nordmenn er mer handleglade på Black Friday enn både svenskene, danskene og finnene.
Det viser en spørreundersøkelse foretatt blant 1000 norske forbrukerne av YouGov på vegne av DIBS Payment Services. Her svarer halvparten at de har planer om å handle på Black Friday, og av disse har 36 prosent utelukkende planer om å handle på nett, 32 prosent i fysisk butikk,mens 32 prosent vil handle både på nett og i fysisk butikk. Disse tallene overrasker ikke Johana Tell, Sales & Partner Manager i DIBS Norge:
– Vi har nå i flere år på rad sett en økende interesse for tilbudene både på nett og fysiske butikker, men det er spesielt netthandel som har tatt fart. I 2016 kunne vi måle 48% vekst på netthandel, der det historisk har vært de fysiske butikkene som har lokket forbrukere på Black Friday, sier hun og legger til: "Blir Black Friday blir den største handelsdagen i år?.
Norske forbrukere ligger på topp
Tallene fra undersøkelser som også er foretatt i Danmark, Sverige og Finland avslører at 46 prosent av danske forbrukere har planer om å benytte seg av tilbudene på Black Friday. 44 prosent av svenskene svarer ja til det samme spørsmålet, mens bare 32 prosent av våre naboer i Finland har lagt shoppingplaner. Nordmenn ligger dermed på topp med 50 prosent.
En ukes lang shoppingfest
Vi ser også en trend hvor detaljhandelen her hjemme har utvidet shoppingfesten til en såkalt Black Week, hvor tilbudskampanjene går over flere dager og gjerne starter mandagen før Black Friday.
– I fjor så vi en vekst på 47 prosent på bare netthandel i løpet av Black Week, og det var derfor spesielt bemerkelsesverdig at det var hett tempo på selveste Black Friday med en oppsiktsvekkende vekst på 48 prosent, sier Johanna Tell, som forventer at utviklingen går samme vei de kommende årene.
(Pressemelding)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her