Nedgang i salget på Black Friday
Omsetningen på Black Friday 2019 gikk ned med 1 prosent sammenlignet med Black Friday 2018, men omsetningen i Black Week økte med 6,6 prosent.
− Black Friday-kampanjen har beveget seg fra en dagskampanje til en ukeskampanje. Dette gir folk flere muligheter til å benytte seg av de gode tilbudene, sier direktør for Virke faghandel, Bror William Stende.
Omsetningen i uke 48 økte med 36,6 prosent sammenlignet med i fjor. Den kraftige veksten skyldes forskyvningen av Black Friday fra uke 47 i 2018 til uke 48 i år.
− Ser vi de siste tre ukene under ett, har omsetningen økt med 2,5 prosent, hvorav veksten i butikkhandelen har vært på 2,2 prosent. Det gir et mer riktig bilde av utviklingen. Sett i sammenheng er ikke økningen like drastisk som tallene tilsier, sier Stende.
Størst vekst innen hus og hjem
Størst vekst i uke 46-48 hadde butikker innen hus og hjem. Her økte omsetningen med 6,4 prosent sammenlignet med 2018.
− Førjulstiden er i tillegg til pakker og god mat en tid for å fornye interiøret hjemme. Butikkene innen hus og hjem omsatte for 17 prosent mer i Black Week i år enn i fjor. Stemningen fra butikkene smitter over på forbrukernes hjem i førjulstida, sier Stende.
Størst omsetning i nord og sør
I uke 46-48 samlet har det vært høyest vekst i Nord-Norge. Her har omsetningen økt med 4,6 prosent sammenlignet med i fjor. Sørlandet er like bak, men en økning på 4,3 prosent.
− Store byer på Sørlandet og i Nord-Norge profileres som julebyer, dette slår ut på omsetningene, sier Stende.
På Vestlandet har omsetningen økt med 3,9 prosent, mens den i Trøndelag og på Østlandet har gått opp med 2,1 og 1,3 prosent.
I uke 48 var veksten størst på Sørlandet. Der økte omsetningene med 49,4 prosent. På Vestlandet økte omsetningen med 40,6 prosent. I Nord-Norge, Trøndelag og på Østlandet var veksten på 33-34 prosent.
− Den sterke veksten skyldes igjen forskyvningen av Black Week, men omsetningen har økt i alle landsdeler den siste tiden, sier Stende.
Kategori | Omsetningsendring uke 48 2018-2019 | Omsetningsendring uke 46-48 2018-2019 |
Mat og drikke | 2,5 prosent | 2,1 prosent |
Klær, sko og vesker | 64,8 prosent | -0,7 prosent |
Spesialbutikker | 37,6 prosent | 1,1 prosent |
Hus og hjem | 69,7 prosent | 6,4 prosent |
Butikkhandel i kjøpesenter totalt | 39 prosent | 2,2 prosent |
Kjøpesentrene totalt (inkludert serveringssteder, service- og tjenesteytende virksomheter) | 36,6 prosent | 2,5 prosent |
Kilde: Kvarud Analyse