Bror Stende: – Black Friday kampanjen har beveget seg fra en dagskampanje til en ukeskampanje. (Foto: Virke)

Nedgang i salget på Black Friday

Omsetningen på Black Friday 2019 gikk ned med 1 prosent sammenlignet med Black Friday 2018, men omsetningen i Black Week økte med 6,6 prosent.

Publisert

− Black Friday-kampanjen har beveget seg fra en dagskampanje til en ukeskampanje. Dette gir folk flere muligheter til å benytte seg av de gode tilbudene, sier direktør for Virke faghandel, Bror William Stende.

Omsetningen i uke 48 økte med 36,6 prosent sammenlignet med i fjor. Den kraftige veksten skyldes forskyvningen av Black Friday fra uke 47 i 2018 til uke 48 i år.

− Ser vi de siste tre ukene under ett, har omsetningen økt med 2,5 prosent, hvorav veksten i butikkhandelen har vært på 2,2 prosent. Det gir et mer riktig bilde av utviklingen. Sett i sammenheng er ikke økningen like drastisk som tallene tilsier, sier Stende.

Størst vekst innen hus og hjem

Størst vekst i uke 46-48 hadde butikker innen hus og hjem. Her økte omsetningen med 6,4 prosent sammenlignet med 2018.

− Førjulstiden er i tillegg til pakker og god mat en tid for å fornye interiøret hjemme. Butikkene innen hus og hjem omsatte for 17 prosent mer i Black Week i år enn i fjor. Stemningen fra butikkene smitter over på forbrukernes hjem i førjulstida, sier Stende.

Størst omsetning i nord og sør

I uke 46-48 samlet har det vært høyest vekst i Nord-Norge. Her har omsetningen økt med 4,6 prosent sammenlignet med i fjor. Sørlandet er like bak, men en økning på 4,3 prosent.

− Store byer på Sørlandet og i Nord-Norge profileres som julebyer, dette slår ut på omsetningene, sier Stende.

På Vestlandet har omsetningen økt med 3,9 prosent, mens den i Trøndelag og på Østlandet har gått opp med 2,1 og 1,3 prosent.

I uke 48 var veksten størst på Sørlandet. Der økte omsetningene med 49,4 prosent. På Vestlandet økte omsetningen med 40,6 prosent. I Nord-Norge, Trøndelag og på Østlandet var veksten på 33-34 prosent.

− Den sterke veksten skyldes igjen forskyvningen av Black Week, men omsetningen har økt i alle landsdeler den siste tiden, sier Stende.

Kategori

Omsetningsendring uke 48 2018-2019

Omsetningsendring uke 46-48 2018-2019

Mat og drikke

2,5 prosent

2,1 prosent

Klær, sko og vesker

64,8 prosent

-0,7 prosent

Spesialbutikker

37,6 prosent

1,1 prosent

Hus og hjem

69,7 prosent

6,4 prosent

Butikkhandel i kjøpesenter totalt

39 prosent

2,2 prosent

Kjøpesentrene totalt (inkludert serveringssteder, service- og tjenesteytende virksomheter)

36,6 prosent

2,5 prosent

Kilde: Kvarud Analyse

Powered by Labrador CMS