Over en million nordmenn skal handle på fredag
Black Friday har blitt en etablert handelsdag i Norge.
Ifølge en undersøkelse Elkjøp gjorde sammen med YouGo i fjor, vil 33 prosent av de spurte helt sikkert eller ganske sikkert handle under årets Black Friday. Det tilsvarer 1,22 millioner nordmenn. Samtidig viser undersøkelsen at 94 prosent av landets befolkning er godt kjent med begrepet Black Friday.
Forventer å slå fjorårets rekord
Handledagen knuste i fjor Elkjøps egne salgsprognoser med en oppgang på 30 millioner. I år ventes et enda større trykk, skriver kjeden i en pressemelding.
– Vi har nettopp lagt et spennende løp med Singles’ Day bak oss, som fortsatt er en ny handelsdag for kundene våre. Black Friday derimot er et konsept som virkelig har satt seg blant nordmenn – noe vi har erfart de siste årene. Gjennom hele Black Friday-uken i fjor rundet vi en halv miliard, en rekord vi forventer å slå i år, sier Fredrik Tønnesen, Administrerende direktør for Elkjøp Norge.
Tallene fra YouGov viser at 26 prosent av de spurte har handlet under Black Friday tidligere, og det var unge nordmenn mellom 18 og 34 år som var de mest ivrige. Blant denne gruppen var det mer enn en av tre som benyttet seg av gode tilbud.
Mange kjøper elektronikk
Nærmere halvparten av de som handlet, svarer at elektronikk var blant det som ble handlet.
– Trenden i fjor blant kundene våre var å gå for oppgradering av hjemmene sine, med store TV-er, kjøkkenmaskiner og mer eksklusive hvitevarer. Det blir spennende å se hva kundene våre ønsker seg i år, sier Tønnesen.
Elkjøp-sjefen tror antallet kunder vil øke i år, både på nett og i butikk.
– Vi har lagt til rette for å ta imot kundene våre uansett hvor de ønsker å handle. Med et handlemønster som er i stadig endring, forventer vi også økt trykk i nettbutikken, noe vi har forberedt oss på, forteller Fredrik Tønnesen.
(Pressemelding)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her