Undersøkelse: Halvparten vil forby Black Friday i fysiske butikker
45 prosent av Norges voksne befolkning mener at fysiske butikker ikke burde ha salg på Black Friday. Men selv om årets Black Friday kan bli mer nettbasert, er det lite som tyder på at nordmenn vil droppe handlingen.
Hele 1,9 millioner nordmenn over 18 år mener fysiske butikker ikke burde få lov til å ha salg på Black Friday i år på grunn av smittevernhensyn. Det viser en ny, landsdekkende undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Norges største nettapotek, Farmasiet.
– Det er tydelig at mange tar smittefaren seriøst. Så mye som hver tredje nordmann er redd for å bli smittet av Covid-19 under Black Friday, og brorparten av nordmenn mener det bør være påbudt med munnbind om man skal handle i fysiske butikker under svartefredag, forteller Hans Kristian Furuseth, daglig leder i Farmasiet.
Mens den fysiske Black Friday ser ut til å bli roligere enn vanlig, er det rekordmange som velger nettshopping på årets største handledag. Hele 4 av 10 nordmenn vil shoppe på nettet i stedet for i en fysisk butikk under Black Friday i år.
Eldre og menn tviholder mest på fysisk handel
Ifølge undersøkelsen er kvinner langt mer redde enn menn for å bli smittet av Covid-19 på Black Friday. Det viser seg også at kvinner i større grad enn menn velger bort fysisk handel som følge av koronaviruset. Det er også flere kvinner som mener det bør være påbudt med munnbind dersom man først skal handle i fysisk butikk på denne dagen.
I aldersgruppene ser vi at de yngste (18-29) og eldste (60+) er mest redde for å bli smittet under Black Friday. Mens de unge i stor grad er villig til å velge bort fysisk handel som følge av denne redselen, er ikke de eldre det.
– Urovekkende
Nettapotek-sjefen er bekymret over tallene fra den ferske spørreundersøkelsen, men ser også lyspunkter.
– Det er de eldre og syke som først og fremst er i risikosonen. At denne aldersgruppen er minst villig til å endre handlemønsteret sitt på Black Friday er urovekkende. Men det skal sies at det stadig er flere som handler på nett, og det inkluderer de eldre. Bare i år har vi over 200% vekst i kunder over 55 år, sier han.
I tillegg til at nettforhandlere som Farmasiet ruster opp for stor Black Friday-pågang, tar også de fysiske butikkene grep.
– Vi ser at mange forhandlere ved fysiske butikker utvider salgsdagene fra Black Friday til Black Week eller Black November, nettopp for ikke å gi incentiver til å samle for mange mennesker på selve fredagen, avslutter Furuseth. (Pressemelding)