Illustrasjonsfoto

Velger miljøvennlig på Black Friday

Selv om nordmenn selv oppgir de skal bruke mer penger i løpet av Black Friday-salget i år, sier også nesten halvparten av de spurte at hensynet til miljøet vil påvirke deres shopping i løpet av årets store handlehøytid.

Publisert

Det viser en representativ undersøkelse blant 1023 nordmenn som Klarna har fått utført.

– Dette viser med all tydelighet at miljø er viktig, og har blitt viktigere, for mange nordmenn. Det illustrerer også at selv om mange vil være miljøvennlige, betyr ikke det nødvendigvis at de vil bruke mindre penger. De vil bare bruke pengene sine i andre butikker eller på andre type produkter – som de opplever som mer miljøvennlige valg, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.

Klarna håndterer mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norden. I Norge bruker mer enn 5000 nettbutikker deres betalingsløsninger.

Mange handler om natten

Nordmenn planlegger nemlig å bruke mer på denne ukes Black Friday-salg enn de planla på samme tid i fjor.

I 2018 sa tre av ti spurte at de planla å bruke mer enn 2000 kroner i løpet av salgsperioden, mens hele fire av ti oppgir at de skal gjøre det i år. Andelen som skal bruke 4000 kroner eller mer har også økt med hele 50 prosent. I år oppgir to av ti at de skal handle for mer enn 4000 kroner i løpet av Black Friday-salget.

Mer enn halvparten av alle nordmenn (55 prosent) oppgir at de skal kjøpe noe i løpet av den kommende Black Week.

41 prosent skal handle mest på nett og 33 prosent mest i fysisk butikk.

Vil handle flere miljøvennlige produkter

– For de 47 prosent av nordmennene som oppgir at miljøhensyn vil påvirke deres handlemønster denne uken, har de forskjellige måter å oppnå dette på. De fleste sier de enten vil handle færre eller mer miljøvennlige produkter av høyere kvalitet i løpet av årets Black Week, sier Elvestad.

Mange oppgir også at de vil velge nettbutikker som tar mer hensyn til miljø, som at de bruker miljøvennlig emballasje.

– Et eksempel på miljøengasjement som har fått stor oppmerksomhet i Sverige og noe i Norge, er White Monday. Dette er en global bevegelse med flere hundre virksomheter, organisasjoner og influensere. De skal gjøre det enklere for forbrukeren å handle mindre nytt, men i stedet vektlegge gjenbruk, utleie og reparasjon, sier Klarnas markedsdirektør.

Planlegger sine innkjøp

Av undersøkelsen fremgår det også at 27 prosent av nordmennene som handler i løpet av Black Week nøye har planlagt kjøpene de skal gjøre denne uken. Ytterligere 57 prosent oppgir at de har planlagt noe.

Nesten fire av ti nordmenn opplever også at de sparer penger ved å handle i løpet av Black Friday-uken.

– Dette viser at Black Week har blitt en innarbeidet shoppinguke som mange kunder bevisst legger planlagte innkjøp til for å spare penger på de mange gode tilbudene, sier Thomas Elvestad.

Ifølge tall fra Klarnas siste shoppingrapport er salget i november hele 99 prosent høyere enn en gjennomsnittsmåned, og den måneden i året hvor det handles mest på nett. Desember er den nest største måneden.

Powered by Labrador CMS