Retailmagasinet møtte en lang kø da vi skulle overvære åpningen av BliVakkers butikk på Strømmen Storsenter klokken 10 i dag. Køen snirklet seg rundt flere hjørner i 2. etasje på senteret, og unge kvinner var overrepresentert.
Strømmen Storsenter ble valget da BliVakker åpnet sin første fysiske butikk på Østlandet. Fra før har de to butikker på Sørlandet, i tillegg til nettbutikken. Den nye butikken blir også den første med ny branding – nå vil kjeden tone ned det med å være vakker og heller bli med kundene på den daglige hverdagsrutinen foran speilet.
BliVakker ble etablert i 2007, og brandingen de hadde da
er blitt refreshet bare én gang siden, så det har ikke skjedd så mye med
uttrykket. Den nye butikken på Strømmen kommer derfor med ny branding og nytt
konsept, bedre tilpasset merkevareprofilen.
– Det er viktig at profilen og selskapet er litt
mer up-to-date, sier Espen
Wetrhus, Retail Director, til Retailmagasinet.
2,5 år med overtalelse
Senterdirektør Per Kristian Trøen forteller til Retailmagasinet at de i 2,5 år har prøvd å overbevise Einar Øgrey Brandsdal om å åpne butikk på Strømmen Storsenter.
– Det er en destinasjonsbutikk, og slike er viktige også for oss, sier han.
Dermed styrkes de ytterligere på kosmetikk hvor de allerede er blant de aller sterkeste blant norske kjøpsentre. Kosmetikk er sammen med sport og mote de tre sterkeste feltene på Strømmen.
Åpnet sin første butikk mot sin vilje
BliVakker-eier Einar Øgrey Brandsdal forteller til Retailmagasinet at det var en prosess for dem å gå fra å være en ren netthandler til omnikanal.
– Først åpnet vi en butikk i Kristiandsand sentrum. Ikke fordi jeg ville, men fordi en del leverndører krevde at man hadde fysisk butikk for å kunne selge varene deres.
Siden er butikken blitt utvidet flere ganger, og senere åpnet de også butikk på Sørlandssenteret.
Fra i dag er de på plass på Østlandet, og de vil fortsette å åpne nye butikker framover. Når vi spør om kriteriene, svarer Brandsdal på de «større kjøpesentrene».
Forventninger til den nye butikken
Strømmen er den første butikken med ny branding, så Wetrhus
håper at det nye konseptet vil få kundene til å komme. Ambisjonene og forventningene
er at flere i området skal bli kjent med kjeden.
– Våre tidligere butikker ligger i Kristiansand, og nå er det
viktig å vise kundene på Østlandet av vi ikke bare er en nettbutikk, sier
Wetrhus.
Bli Vakker åpner også en ny fysisk butikk på Ski Storsenter
6. juni og på Moa ved Ålesund 20. juni. Kjeden satser på åpne butikker på flere
av de største kjøpesentrene rundt om i Norge i løpet av de nærmeste årene.
Butikkene vil få et areal på 400-600 m2, og skal være luftige. «Touch & feel» er viktig.
Bico – som også har hovedkontor i Kristiansand – er leverandør av innredningen.
Wetrhus kan også fortelle at Bli Vakker har signert en
avtale i Finland, så den første utenlandske butikken blir åpnet i andre kvartal
neste år.
Ny branding
Kjeden ønsker å tone ned det med å være vakker, skjønnhet og
utseende og heller satse mer på det med hverdagsrutiner for skjønnhetspleie
«Get ready with us» er stikkordet.
– Alle har en eller
annen rutine for å gjøre seg klar når de står foran speilet, det være seg foran
arbeidsdagen, skole eller fest, og den rutinen ønsker vi å være en del av, sier
Wetrhus.
En annen del av kjedens konsept er at de har lik pris i
butikk som på nett. Dette har de hatt hele tiden og prisene følger hverandre. Nå
jobber de med digitale løsninger for at prisene på nett og i butikk skal
justere seg likt automatisk. Blir det lavere pris på nett skal også butikkens
pris på samme vare justere seg ned automatisk.
– Budskapet vårt er at man ikke skal tape på kundereisen ved
å oppsøke en fysisk butikk kontra det å handle på nett, sier Wetrhus.
Travel åpning
Den nye butikken i Strømmen Storsenter ligger i andre etasje i den nyeste delen av
senteret. Ved åpningen ble det delt ut goodiebags, det var leverandørstands og besøk
av influencer-søstrene Vita og Wanda fra Strømmen, som vil promotere sin
egen kosmetikkserie.
Wetrhus var spent før åpningen.
– Det viktigste var at vi klarte å levere det produktet vi
har hatt i tankene. Det er rart at selv om vi har holdt på å planlegge dette i
et helt år, ble det litt armer og bein og kaotisk på slutten når skal alt være
ferdig og klart til åpning.
Han håper og tror at de har klart å lage en
butikk som ser veldig lekker ut, og som vil appellere til både nye og gamle
kunder.