Interiøransvarlig Lise N. Kotte hos Bohus Elverum forteller at den nye POS-løsningen er en klar forbedring fra den forrige, og også klart mer brukervennlig enn løsninger hun har erfart i andre kjeder hun har jobbet.

EINR lanserer tynn POS-løsning

Med Bohus som pilotkunde har EINR utviklet en lett POS-løsning i skyen. Både utviklingen av løsningen og utrullingen til Bohus' 60 butikker har skjedd imponerende raskt.

Publisert

EINR lanserer en lett POS-løsning med navnet POSBE (Point of Sales by EINR).

– Dette er en POS-løsning med ERP, ikke mot ERP, sier Per Atle Steinsland i EINR til Retailmagasinet.

Bohus har vært pilotkunde og bruker nå løsningen i alle sine butikker.

EINR legger satsingen i et eget selskap, EINR Software.

Den nye løsningen tilfredsstiller selvsagt lovkrav, og ikke minst er den basert på moderne teknologi og infrastruktur. Den kan brukes mot alle typer ERP.

Gjensidig tillit, ble pilot

Bohus har benyttet SAP ERP siden 2012. De har lenge samarbeidet med EINR, blant annet om prosjekter for kampanjeløsninger, håndholdte logistikkløsninger og andre apper, så de to partene kjenner hverandre godt.

– Vi må ha partnere som kan både IT og retail. EINR har konsulenter med svært god retailkompetanse, sier Krister Mossige som er IT-direktør i Bohus.

Med tillit begge veier var det lett for Bohus å si ja til å være med som pilotkunde da EINR fortalte at de ville utvikle en egen POS. Bo Hjort Christensen ble leid inn til prosjektets styringsgruppe av Bohus, og kommenterer:

For oss i Bohus er kasseløsningen (POS) svært viktig for å gi kundene en god kjøpsopplevelse. Det vil si enkel betjening i kassepunktet. EINR la frem en strategi som viste at de forstod behovene, og kunne beskrive hvordan disse skulle støttes ved å utvikle en moderne kasseløsning både hva angår funksjonalitet, arkitektur og teknisk design. Prosjektet forløp i henhold til planene og vi er imponert over hva de fikk til på relativt kort tid og med begrensede ressurser. Løsningen svarer så langt til forventningene.

Måtte skifte POS

Den gamle POS-løsningen til Bohus ville ikke bli utviklet videre, og da måtte de seg om etter alternativer. Den gamle løsningen krevde flere servere, slet med å tilfredsstille lovkravene og oppdateringer var krevende.

– Vi syntes at det hadde skjedd lite på kassasystemer de senere årene, sier Mossige.

– Fantes det ikke gode nok POS-løsninger på markedet fra før?

– Etter å ha vært med på mange komplekse integrasjoner mot ERP-systemer, syntes vi ikke det, svarer Steinsland.

Å integrere POS har ofte vist seg å være en krevende øvelse. Derfor ønsket de å utvikle en tynn POS som enkelt kobles til eksisterende ERP systemer.

– Hvorfor tynn?

– Noen POS-løsninger er "mini ERP-systemer" med krav om lokale servere i butikk og komplisert synkronisering av data. Vi ønsket derimot en løsning med minimalt fotavtrykk i butikk. Cloud-teknologien gir helt nye muligheter nå, og det må vi utnytte. POS-løsningen og ERP-løsningen har naturlige funksjonsområder de dekker, og det er unødvendig kompliserende å ha overlappende funksjonalitet. Produkter, beholdninger, priser og kampanjer skal styres fra ERP, poengterer Steinsland.

Rask utrulling

EINR begynte utviklingen av den nye POS-løsningen i januar i fjor med et team på to-tre konsulenter, med løsningsarkitekt Kristian Glasø i spissen.

Allerede i uke 40 startet piloten, først i ett kassapunkt i én Bohus-butikk, og så for hele butikken.

Allerede uka etter piloten begynte så Bohus' interne IT-avdeling å rulle ut løsningen puljevis til resten av butikkene i møbelkjeden, og før jul var de i mål med alle de 60 butikkene.

Utrullingen var enkel og krevde lite arbeid med teknisk installasjon, forteller Mossige.

– Alt kan gjøres remote. Det er enkelt å gjøre oppdateringer som skjer samtidig i alle butikker. Lite oppfølging trengs, kommenterer Glasø.

Kun nøkkelmedarbeidere i Bohus-butikkene fikk opplæring. Disse lærte i sin tur opp øvrige Bohus-ansatte. En opplæringsvideo brukes også.

IT-direktør Krister Mossige i Bohus, løsningsarkitekt Krister Glasø i EINR og daglig leder Per Atle Steinsland i EINR er fornøyd med pilotprosjektet som ga Bohus en ny POS-løsning på rekordtid.

Kompleksitet

IT-direktør Mossige peker på særtrekk i møbelbransjen som stiller store krav til forretningssystemet og POS-løsningen. Blant annet er 80 prosent av omsetningen salgsordre til kjente kunder. Når kunder går til kassa for å betale møbler de har forhåndsbestilt, plukker de kanskje med seg noen hyllevarer. POS-løsningen må sømløst kunne håndtere et stort antall varianter av betaling av salgsordre og direkte kassesalg.

Sparer penger, enklere struktur

IT-direktøren bekrefter at Bohus har oppnådd flere gevinster:

De sparer minst 75.000 kr i måneden i driftskostnader.

I tillegg har hardware-investeringene falt. Dataene ligger i skyen (Amazon), så det kreves atskillig færre servere.

For Bohus er mobilitet viktig og at POS-løsningen fungerer på alle typer enheter. POSBE fungerer på any device.

POSBE er også svært skalerbar, og Mossige bekrefter at utvidelse gjøres enkelt bare med små justeringer for å øke kapasiteten i skyløsningen.

Enklere kampanjer

En ytterligere gevinst Bohus nå høster er at kampanjer kan gjennomføres enklere. Typisk styres kampanjer i forretningssystemet. En retailer bør enkelt kunne gjøre tilpasninger i kampanjene sine, og samtidig være sikker på at riktige priser legges i POS i kampanjeperioden.

Med sin nye POS-løsning har Bohus fått en bedre kampanjeløsning som sikrer riktig pris til alle kunder. Integrasjonen med kundeklubbløsningen (Voyado) er blitt bedre etter overgangen til POSBE.

– POS-løsningen fungerer godt med kundeklubben, så også her har vi oppnådd en gevinst, avslutter Krister Mossige.

Powered by Labrador CMS