Forfatter Ingeborg Eliassen (t.v) og illustratør Åshild Irgens (t.h) sin barnebok «Snarveien» havner i Happy Mealen i fire land. (Foto: Mc Donalds)

Bok i barnemenyen skal øke lesegleden

For sjuende året på rad havner ei norsk barnebok oppi McDonald’s sin Happy Meal i fire forskjellige land.

Publisert

Det nordiske boksamarbeidet mellom organisasjonen Läsrörelsen og McDonald’s gjennomføres hver høst. Da oversettes utvalgte bøker fra Norge, Sverige, Danmark og Finland, for så å havne i McDonald’s sin Happy Meal i disse landene. Totalt opplag i år er på 2,1 millioner bøker, skriver McDonald's i en pressemelding.

Fra 3 000 til 200 000 lesere

I år er det forfatter Ingeborg Eliassen og illustratør Åshild Irgens sin barnebok «Snarveien» som er utvalgt som det norske bidraget i barneboksamarbeidet.

Det er stort for oss at nettopp vår bok «Snarveien» har blitt valgt ut. For oss betyr dette at barn i alle de nordiske landene får tilgang til barnelitteratur generelt, samtidig som det er hyggelig at nettopp vår bok «Snarveien» har blitt valgt ut. Uten boksamarbeidet mellom organisasjonen Läsrörelsen og McDonald’s, hadde vi nådd om lag 3000 lesere. Nå som vår bok har blitt valgt ut, når vi ut til over 200.000 lesere, sier forfatter Ingeborg Eliassen og illustratør Åshild Irgens i pressemeldingen.

Bidrar til leseglede

Siden 2004 har utvalgte barne- og billedbøker fulgt med McDonald’s sin Happy Meal under bokkampanjen på høsten. I perioden 2001 – 2017 har alt i alt over 113 boktitler blitt distribuert i et opplag på 20,5 millioner bøker.

Samarbeidet mellom Läsrörelsen og McDonald’s på høsten hvert år, bidrar nok til å skape leseglede hos barn og unge nå som det begynner å bli kaldere i været, sier Pia Larsen, redaktør i Cappelen Damm.

Vi i McDonald’s gleder oss alltid til å kunne «servere» bøker i Happy Meal hver høst, sier Kathrine Moe i McDonald’s Norge.

Dette er noe som vi får svært gode tilbakemeldinger på, både fra foreldre og barn som besøker oss. Det er jo spesielt hyggelig, sett med norske øyne, at vi kan bidra til å spre norsk barnelitteratur. Samtidig er det hyggelig at norske barn får tilgang på nordiske barnebøker, som de ellers kanskje ikke ville fått tilgang på, sier hun.

(Pressemelding)

Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.

Se hva vi skriver om her

Bestill abonnement

Last ned enkeltsider eller hele bladet

Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her

Powered by Labrador CMS